Sök Meny
Intervju med Hiroko Kimura

"Kalligrafin balanserar min kropp och själ."

Den kända kalligrafimästaren och konstnären Hiroko Kimura har utövat kalligrafi i 80 år. Hon kom till Sverige från Japan 1978 och sedan dess har hon undervisat på bland annat Stockholms universitet, Etnografiska museet och Folkuniversitetet. Hon har haft en mängd utställningar både i Sverige och utomlands. Den 11 november ställer hon ut ett tiotal verk av sina elever på Folkuniversitetet. Kalligrafitecknen är noggrant utvalda efter varje elevs personlighet.

Relaterad information

Det är ingen slump att Hiroko hamnade i kalligrafins värld. I flera generationer har hennes familj bevarat och fört vidare den hantverksmässiga traditionen. För 80 år sedan, endast tre år gammal, började Hiroko träna kalligrafi med de enkla redskapen pensel, tusch och papper. 1964 tog hon examen från Musashino Art University i Tokyo. Hiroko är än idag verksam som konstnär, kalligraf och lärare.

Hur kommer det sig att du hamnade i Sverige?
– År 1978 bjöd Skånska konstakademin i Åstorp hit mig för att presentera den japanska kulturen, det vill säga just den konstnärliga kalligrafin, och sedan blev jag kvar här. Jag hade sedan tidigare studerat svenska i Tokyo och det var svenska ambassaden i Tokyo som tipsade Skånska konstakademin om mig. Nu har jag undervisat i 40 år, bland annat vid Stockholms universitet, på Etnografiska museet och på Folkuniversitetet.

Vad betyder kalligrafi för dig?
– Kalligrafin har följt med mig genom hela livet. Det är en konstform som har krävt många års träning och meditativa förberedelser. Genom att syssla med både måleri och kalligrafi balanserar jag min kropp och själ.

Kan alla lära sig kalligrafi?
– Med tålamod och ansträngning kan man nå upp till en viss nivå, men för att nå en konstnärlig nivå måste man ha talang.

Är kalligrafi något som alla i Japan lär sig?
– Ja, från årskurs 3 är kalligrafi obligatoriskt genom grundskolan. I låg- och mellanstadiet fokuserar man på att rita fint, medan man i högstadiet fokuserar på mer konstnärliga aspekter.

Berätta lite om den kommande kalligrafiutställningen!
– Ett tiotal elever kommer att finnas representerade. Jag har tittat på varje elevs personlighet och önskemål och utifrån det noggrant valt tecken åt eleverna. Vi vill visa olika aspekter av kalligrafin. Det kommer att vara tre olika stilar representerade: Kaisho, som är den grundläggande stilen, gyosho – mer avancerad och rundare tecken samt sosho – som är den mest avancerade stilen.

Kort och kul om Hiroko Kimura

  • På Japanska ambassaden i Stockholm hänger flera av Hirokos verk.
  • Det är Hiroko som har målat tecknet för Japan, som hänger på Etnografiska museet.
  • Hon har även designat tecknet för den japanska restaurangen Ki-mama på Observatoriegatan i Stockholm.
  • För den som kommer ihåg hur Onaka-filen såg ut från början, så är det Hiroko som ligger bakom originaltecknet. (Onaka betyder mage på japanska)
  • I Hirokos stämpellåda ryms ett 30-tal stämplar och hemma har hon uppemot 300 penslar i olika storlekar. Den största kan suga upp till två liter tusch.
  • Enligt tradition får man aldrig slänga kalligrafipenslar, de uttjänta penslarna tas med till ett tempel där de bränns upp under en särskild avskedsceremoni, Fude kuyo.
  • Hirokos pappa var kimonofärgare (senshokuka) och hennes morfar var samuraj.

Tipsa dina vänner, skriv ut eller maila

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Språktest/Language test

Gör ett webbaserat språktest och testa dina språkkunskaper online. /Web-based language test. 

Samarbetspartners

Folkuniversitetets studieservice samarbetar med flera föreningar och aktörer i Stockholm.

Våra samarbetspartners