Festival i världens mest utmanande konstform

Senast ändrad

2018 var fjärde året i rad är det återigen var dags för REX Animationsfestival att rikta ljuset mot europeisk animerad film. Karin Drake, som producerar och curerar festivalen, menar att man som animatör håller på med världens mest utmanande konstform. Och hon tycker att animatörer gott kunde vara lite kaxigare och förklara för omvärlden hur oerhört komplext och tålamodskrävande detta arbete är.

Animerad bild REX animationsfestival 2018

Vad är REX animationsfestival?
– REX är en årlig animationsfestival i Stockholm som anordnas i mitten av oktober av den ideella organisationen REX. I fokus står nyproducerad europeisk animerad film av hög kvalitet.

 – Vi visar både kort- och långfilmer för vuxna samt titlar riktade till barn och familjer. Initiativet till festivalen togs av EUNIC (European Union National Institutes for Culture), ett nätverk av europeiska kulturinstitut och andra nationella organ engagerade i kulturell verksamhet utanför sina nationella gränser. REX görs alltså i samarbete med 15 länder i Europa som samtliga kommer att vara representerade med titlar under årets festival. En mängd olika stilar, tekniker, uttryckssätt, teman och genrer finns representerade i programmet. Festivalen erbjuder en unik chans att se filmer som gjort festivalsuccé världen över på bio i Sverige.

Berätta om REX samarbete med Animationsakademien
–Vi är mycket glada över att samarbeta med Animationsakademien, vars studenter håller i REX stopmotion-workshops på LAVA, Kulturhuset/Stadsteatern. REX arrangerar även animationsworkshops för högstadiet och gymnasiet, samt skolbiovisningar.

– Det är även studenter från Animationsakademien som har skapat REX officiella trailers sedan förra året. Dessa rullar innan varje visning på själva festivalen, men de går även varma i sociala medier som en del av vår marknadsföring inför årets festival. Vi är helt överlyckliga över att ha fått så fantastiskt ambitiösa och proffsiga trailerprojekt serverade till oss och hoppas att samarbetet kommer att fortsätta och utvecklas vidare i framtiden.

Hur ser utvecklingen ut för animation idag? Ser du några trender?  
– Jag skulle önska att animatörer (här menat allt från stop-motion med dockor till partiklar och modulering) blev ännu lite bättre på att förklara för omvärlden att de håller på med världens mest utmanande konstform. Det krävs en enorm mångsidighet och skicklighet, men också hårt arbete, som kan vara svårt att se för den som inte är insatt. Jag tycker att animatörer kunde vara lite kaxigare och berätta hur oerhört komplext och tålamodskrävande detta arbete är, helt oberoende av teknik eller stil. Vet inte om det är en trend, men jag hoppas att det kan bli!

Hur kommer det sig att du började intressera dig för animation?
– Jag fick för mig att animation var ett sätt att göra film helt ensam, haha! Det vill säga, jag ville komma nära filmmagin, men inte vara på en spelfilmsinspelning med en massa folk, fikabord, el och väntan. Fast när jag väl blev kär i konstformen så ville jag lära mig mer och mer, och skapa mycket mer rörelse, så nu kämpar jag på med ett ganska stort projekt som gott hade kunnat ha i alla fall några fler inblandade. Det tar aldrig slut, men det är också en del av det roliga, att få fortsätta att umgås med samma karaktärer!

 

Om Karin Drake
Karin Drake har en teoretisk examen i film- och genusvetenskap och en praktisk examen i animation. När hon inte producerar och curerar REX Animationsfestival frilansar hon som animatör och tekniker. Specialintresset är att försöka hålla en stor bredd och förstå lite av allt: förfilmiska optiska leksaker och normal maps, foot-rolls och framkallning av film, gamla band och nya plug-ins.