Vi använder cookies på webbplatsen för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Mer info.

Stäng
Sök Meny
Du är här:
Intervju med Jakob Nilsson

”Jag ville inte missa chansen att läsa på Vadstena Sång & Pianoakademi”

Jakob Nilsson sjöng i kör nästan hela sin uppväxt men började efter gymnasiet drömma om solosången. Efter två år på Musikkonservatoriet i Falun ville han fortsätta utveckla sin sång, och valet stod mellan Vadstena Sång Pianoakademi och en kandidatexamen i Köpenhamn. ”De många timmarna romansinterpretation och enskilda sånglektioner var nog det som vägde tyngst i beslutet,” säger Jakob, som till slut valde Vadstena Sång Pianoakademi.

Berätta om dig själv och din bakgrund!
– Jag är född och uppvuxen i Stockholm i ett hem där körsång var ständigt närvarande. Från mellanstadiet fram till och med gymnasiet har jag gått på körskola (Adolf Fredriks musikklasser och Stockholms Musikgymnasium). Året efter gymnasiet hade jag mitt första möte med operavärlden som korist i Hoffmanns Äventyr på Folkoperan. Jag blev väl lite avundsjuk på solisterna som hade sådan frihet och fick sjunga så fina arior, att jag själv tog några sånglektioner för första gången i mitt liv. Under föreställningsperioden bestämde jag mig för att söka folkhögskolor och hamnade tillslut på Musikkonservatoriet i Falun. Där tillbringade jag två år med Anita Soldh som sångpedagog innan jag flyttade till Vadstena.

När gick du på Vadstena Sång & Pianoakademi?
– Jag började på Vadstena Sång & Pianoakademi hösten 2017 och slutade i vår (2019). Jag tilldelades en reservplats på en musikhögskola i Danmark, men jag hade hört så mycket gott om Vadstena att jag inte ville missa chansen. Det viktigaste är ju vad man lärt sig när man ska börja jobba, inte hur snabbt man får en högskoleexamen. Det bryr sig ingen om när de sitter i publiken.

Varför valde du att söka utbildningen?
– Jag hade hört mycket gott om den från både Anita och de elever på skolan som jag kände sedan tidigare.
– De många timmarna romansinterpretation och enskilda sånglektioner var nog det som vägde tyngst i beslutet. De båda delarna är så viktiga tidigt i utbildningen för sångare, så att man kan nyttja de kunskaperna i resten av sin utbildning.

Vad var det viktigaste du tog med dig från utbildningen?
– Tidigt i ens utbildning till musiker är så gott som ingen tekniskt brilliant. För sångare spelas varje konsert eller föreställning med ett instrument under uppbyggnad, men det betyder inte att man måste vänta med att göra musik. Om man framför sin musik genuint och genomtänkt så berör det även om tekniken inte är i nivå med Paganini.

Har du något råd till blivande studerande?
– Lyssna mycket på musiker som inspirerar dig och leta efter nya som du aldrig hört talas om tidigare. Det är lätt att bli stressad av övningen och nästan glömma bort hur roligt man egentligen tycker att det är.
– Olika övning passar för olika människor. Bli inte stressad för att någon övar sent på kvällen, eller tidigt på morgonen innan frukost. Öva på ett sätt som passar dig istället!

Berätta om vad du gör nu!
– För tillfället medverkar jag som korist i Vadstena-Akademiens uppsättning av Orpheus av G. F. Telemann tillsammans med andra tidigare klasskamrater från Sång- & Pianoakademien. Man kan inte lära sig allt man måste kunna i övningsrummet, så det är verkligen värdefullt för oss att få se hur det ser ut i praktiken. Här är det dessutom ingen som förväntar sig att man redan ska känna till oskrivna regler eller noggrann musikalisk praxis innan projektets start.
– Efter det bär det av till Musikhögskolan i Köpenhamn där jag ska påbörja min kandidat i klassisk sång.