Vi använder cookies på webbplatsen för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Mer info.

Stäng
Sök Meny
Du är här:
Intervju med Johanna Rudström

”Sveriges bästa skola för klassisk sång.”

Johanna Rudström är mezzosopran och arbetar på Kungliga Operan i Stockholm. För snart tio år sedan gick hon dåvarande Sånglinjen på Vadstena Folkhögskola. Det hon gillade bäst med utbildningen var lärarnas engagemang och sång- och interpretationslektionerna.– Det är fortfarande, trots 10 års eftergymnasiala studier, den bästa utbildningen jag har gått.

Johanna Rudström har sjungit i hela sitt liv. I grundskolan gick hon musikklass och sedan blev det musikgymnasium med klassisk sång. Efter gymnasiet flyttade hon till Piteå och gick ett år på Framnäs Folkhögskola, och därefter blev det ett år på sångpedagoglinjen på Musikhögskolan i Piteå. Men ganska snabbt insåg hon att det inte var sångpedagog hon ville bli, utan att hon längtade efter att få utveckla sin egen sång.

– Jag övade som en galning och kom in på Vadstena Folkhögskola 2006. Efter det gick jag två år på konservatoriet i Köpenhamn, sedan ett år på Malmö Musikhögskola och därefter tre år på Operahögskolan i Stockholm, där jag tog examen 2014, berättar Johanna.

Varför valde du att söka till utbildningen i Vadstena?
– För att det är Sveriges bästa skola för klassisk sång. Det är fortfarande, trots 10 års eftergymnasiala studier, den bästa utbildningen jag har gått.

Vad var det bästa med utbildningen?
– Det finns så otroligt många positiva saker, så jag kan inte välja en.

– För det första; lärarnas engagemang. Jag kände att jag hade alla möjligheter i världen att nå min allra högsta potential. För det andra; sånglektionerna. Att bygga en stabil sångteknik så tidigt som möjligt är det absolut viktigaste i yrket som sångare. För det tredje; interpretationslektionerna. Jag kan inte nog beskriva hur värdefulla dessa lektioner var. Det är också dessa lektioner jag saknat på alla andra utbildningar jag har gått.

– Jag lärde mig att samarbeta med pianist, att tänka själv och att bestämma vilket uttryck jag ville ha i sången. Jag fick sjunga för de andra i min klass och därmed öva mig på att vara nervös och hur jag hanterar det. Jag fick också höra de andra sjunga vilket lärde mig väldigt mycket både om teknik och uttryck. Dessutom fick man se att andra sångare också hade sina styrkor och svagheter.

– Det är så lätt att tro att alla andra har det så lätt medan man själv kämpar.

Vad var det viktigaste du tog med dig från utbildningen?
– En bra sångteknik och uttrycksglädje.

Har du något råd till blivande studenter?
– Ta det lugnt. Det är en bergochdalbana att lära känna sin röst. Ibland känns det som att man ramlar i det ena diket efter det andra, men jag lovar att det stabiliserar sig med tiden. Jag kom in på Operahögskolan vid 27 års ålder och jag är otroligt glad över den erfarenhet jag hade med mig in i den utbildningen.

– Lyssna på dig själv och din magkänsla, och din sångpedagog. Jag har haft många bra sångpedagoger, men jag har också varit med om att det inte fungerar alls.

– Ha kul! Vad är meningen att hålla på med sång, att utsätta sig för nervositet och prestationsångest, om det inte är kul?

Vad gör du nu?
– Sedan 2015 arbetar jag som sångare på Kungliga Operan i Stockholm. Nästa säsong sjunger jag bland annat titelrollen i Rossinis Askungen.