Vi använder cookies på webbplatsen för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Mer info.

Stäng
Sök Meny
Du är här:
Elever från årskurs 2 på Internationella

SMS direkt från Indienresan 2014

Indienresenärerna har nu kommit hem. Vi hälsar dem välkomna tillbaka och njuter fortfarande av alla de SMS som de skickat hem till oss från sin resa. Läs nedan vad de varit med om och se deras bilder!

Nittonde SMS:et fredagen den 28 februari, kl 17.15:

Nu har vi landat i Sverige efter en mycket lyckad resa. Vi lärare är väldigt stolta över våra fina och trevliga elever, som har genomfört resan på ett fantastiskt sätt.
/Fredrik, Karin och Helena

Artonde SMS:et torsdagen den 27 februari, kl. 15.19:

Vanakam gammelman!
NU SITTER VI PÅ FEMSTJÄRNIGT HOTELL OCH NJUTER AV MUMBAI OCH DET FLOTTA LYXLIVET! Vi åkte plan 2 timmar ifrån Varkala till Mumbai och ska börja våran hemresa om 7 timmar :((( aja paradiset kan inte hålla för alltid.....eller? Nejdå vi kommer hem. Men det känns skumt att lämna Indien! Vi kommer även ha åkt 7 flyg när vi kommer hem.

Vi har det gött just nu så vi ses om om ett antal timmar eller dagar!
Tjarå!
/Erika, Mathias,Lovisa, Josefine

Sjuttonde SMS:et onsdagen den 26 februari, kl 16.37:

Sista dagen i Varkala. Tidigt i morse gav sig en del av eleverna ut på äventyr med Fredrik och Karin, det drogs upp fiskenät, vadades i havet  och promenerades en hel del! Andra tog det lugnt, badade och shoppade allehanda smycken, fotkedjor och kläder.

På eftermiddagen satte jag och fjorton förväntansfulla elever oss i rickshaws och drog iväg för att rida elefant. Lite instabilt och mycket roligt! Efter den obligatoriska gruppbilden åkte vi tillbaka för att ta det sista  badet och äta middag, för min del färsk fisk i bananblad. Ses snart!
Varma hälsningar
/ Helena, lärare

Sextonde SMS:et tisdagen den 25 februari, kl 17.27:

Andra dagen i Varkala har spenderats mest på stranden. Vågorna som ansågs höga igår var ingenting mot de som var idag. De som inte badat, har antingen shoppat loss eller tagit det lugnt. Det har även varit intressanta gruppsamtal om hållbar utveckling under dagen. På kvällen gick vi iväg på en annorlunda teater och fortsatte sen på middag i mindre grupper.
Dagarna bara rusar iväg och vi kan knappt fatta att vi snart är hemma igen.
Stora kramar
Malin och Linnéa

Kathakaliteater i Varkala. Elever från Internationella Gymnasiet på studieresa i Indien 2014.

Femtonde SMS:et måndagen den 24 februari, kl 17.52:

Nu är första dagen i Varkala över och tanken på att jobb och skola drar igång i Sverige känns avlägsen... Vi har ätit som kungar på "ABBA", badat som delfiner i meterhöga vågor och blivit stekta som köttbitar i varma indiensolen. Yogapass på stranden med nyfikna åskådare var en underbar avslutning på första dagen här :)
Varma (bokstavligen) hälsningar,
/Fabienne och resten

Fjortonde SMS:et söndagen den 23 februari, kl 16.47:

Idag har vi suttit på ett tåg hela dagen. Imorse sa vi hejdå till Sankari och Santhanam och sedan stannade vi till på en affär för att köpa chips till tågresan. Vi har pratat med många människor på tåget, lekt med små bebisar och umgåtts med varandra. Snart är vi framme i Varkala där vi ska få slappna av och sola och bada. Det ska bli väldigt skönt.
Kram
/Freja

Trettonde SMS:et lördagen den 22 februari kl 17.30:

Hej hej alla fina människor i Sverige!
Sista dagen i Trichy hade vi ett fullt schema. Kl 6 serverades frukost till halvt sovande studenter. Vi åkte buss till Gandhi Market där det var livat. Efter det besökte vi Sri Rangam (ett stort och vackert tempel), doppade fötterna i Cauvery river (helig flod), tvättarkast (massor med tvätt som tvättas av folk från det kastet), the Bat tree (vi såg massor av fladdermöss) och en plats där de bränner sina döda. Allt detta innan lunch. Maten här är supergod så vi går aldrig hungriga. Ikväll har vi lekt med barnen från den nightschool som vi målade. Alla hade roligt! :) Vi har haft avslutningsceremonin och tackat Santhanam, Sankari och de anställda. Efter det åt vi supergod middag som bestod delvis av pizza och popcorn och hade trevligt! Ha det gott! (Det har vi! :D)
/Louise

Elever från Internationella Gymnasiet i Uppsala på studieresa i Indien 2014

Tolfte SMS:et lördagen den 22 februari kl 17.10:

Tjabba alla hemma i Sverige!
I går missade vi att skriva något så här kommer det. /
gäller fredagen:/
Vi var och kollade på en bomullsfabrik och fick reda på hur man arbetade med att göra trådar av bomullen och färdigställa den för användning. Det var otroligt intressant och alla var pigga och glada.

Sedan var vi hemma hos Santhanams bror Guna som var väldigt trevlig. Sedan fick vi titta på indifilm på bussresan hem. Vissa åkte senare och kollade på en nightschool medan de andra stannade hemma och sov efter den varma dagen.

KRAMIS
/Mathias

Elfte SMS:et torsdagen den 20 februari, kl 18.18:

Ett arrangerat hinduiskt bröllop, inte alla som kan säga att de varit på ett sådant. Efter att några av oss sovit en stund under akten som var ganska oromantisk och lång drog vi och badade och stekte våra redan sönderbrända kroppar. Sedan åkte vi hem och åt lunch. Vi pluggade en stund, sedan drog vi till stan och gick upp 400 trappsteg tills vi till slut nådde ett tempel. Där fanns även en elefant som måste varit lika hög som två män! Sedan prutade alla skjortorna av sig på marknaden och kom hem med massa fynd. Hem tog hela gruppen rikshaws och hade race. Chaufförerna tyckte säkert är vi måste vart otroligt jobbiga skrikiga turister, hehe.
/Freja och Robina

Tionde SMS:et onsdagen den 19 februari, kl 17.04:

Tjena era bleka älgar. Idag har vi bestigit ett ashögt berg som hette Thalamalai! Alla är brända som röda lamor och vi planerar att bli ännu rödare. Vi blev attackerade av mordiska apor som ville ha vårt kött och blod. Det var kul.
/ Razé och Isa

Nionde SMS:et tisdagen den 18 februari, kl 16:38:

Hej!
Idag har vi haft på oss saris som är ett traditionellt indiskt klädesplagg, haft blommor i håret och bindis i pannan.
På morgonen besökte vi ett college som heter Indra ganesan, vi satt i grupper och pratade med eleverna som var supertrevliga och blev serverade lunch som vi åt från bananblad. Sedan delade vi ut enkäterna vi gjort på våra HUS-lektioner.
Efteråt besökte vi ett hem för blinda kvinnor, där de lärde sig olika yrken, för att kunna försörja sig. Vi åkte och träffade polischefen i Trichy och drack te och åt kakor med honom. Sedan åkte vi hem och åt en som vanligt god middag.

/ Agnes och Jonna

Elever från Internationella Gymnasiet i Uppsala på studieresa i Indien 2014. Trichy.

Åttonde SMS:et måndagen den 17 februari, kl. 17.01:

Vanakam!
Idag kära vänner, började vi dagen med en tur i buffelvagnar till en skola. Där fick vi först vara med på deras morgonceremoni och sedan delade vi ut bläckpennor till barnen. Vi fick gå runt och prata med barn i olika klasser. Sedan vandrade vi vidare genom djungel, fält och byar till tre andra skolor/dagis. När vi kom hem fick vi en jätteintressant föreläsning av Sankari om kvinnors och barns situation i Indien. Taket kissade på sig... Ta det lungi!
/Erika, Josefine, Lovisa, Mathias, Alexander och Jorma

PS. Vi gillar kor men man blir lite "koko"...

Sjunde SMS:et söndagen den 16 februari, kl 18.14:

Hejsan!
Idag har vi hjälpt till att måla en skola. Den blev färgglad och fräsch och vi hade kul. Efter fick vi leka med alla gulliga barnen i byn. Sen gick vi hem genom byn för att äta och pausa. Sist återvände vi till skolan och blev tackade av folket och fick fika. Så efter en av de svettigaste dagarna i år sitter vi nu på taket och kollar på stjärnorna.
/Amanda

Elever från Internationella Gymnasiet i Uppsala på studieresa i Indien, februari 2014. De målar om och rustar upp elen i en skola i byn Alavantthan nallur.

Sjätte SMS:et lördagen den 15 februari 2014, kl 14.55:

Idag har vi besökt ett center för hiv-smittade barn och lekt med dem. Sedan besökte vi "nattskolor" i närliggande byar och umgicks med barnen där också. Det är Santhanams och Sankaris läxhjälp för byborna.
Idag har varit en rolig dag.
/Jorma

Studieresa i Indien 2014, Interbationella Gymnassiet i Uppsala

Elever från Internationella Gymnasiet i Uppsala på studiersa träffar barn i Indien, 2014

Femte SMS:et fredagen den 14 februari 2014, kl 18:36:

När jag tänker på vad vi gjorde imorse känns det som om det var flera dagar sedan, vi hinner med så mycket!!

Idag har vi hunnit resa med två flyg över vackra Indien, dansat i vad som kändes som flera timmar med galna indier, köpt indiska kläder, fått delta i en traditionell hinduisk böneritual (puja) med klädaffärens personal och hela dagen behandlats som totala rockstjärnor med ett ständigt släptåg av ivriga paparazzis i form av indier med smartphones.
/Isa

Fjärde SMS:et torsdagen den 13 februari 2014, kl 15:57:

Efter frukosten gick vi till före detta prins of Wales museum. Där såg vi diverse saker, bland annat saker från sir Ratan Tatas samling av historiska föremål.

Efter den sydindiska lunchen tog vi tåget till vår guidade tur i slumområdet Dharavi.Det var väldigt givande och oförglömligt.

/Global/BILDBANKEN/Lokala%20bilder/Uppsala/Skolor/Internationella%20Gymnasiet/Studieresor/Studieresor/2014/Dharavi1.jpg

Imorgon går flyget till Trichy där det är ännu varmare. Förhoppningsvis slipper vi biltutorna då!
Ha det bra alla, det har vi!
/Ella och Astrid

Tredje SMS:et onsdagen den 12 februari 2014, kl 17.15:

En intensiv första dag i Indien. Vi har fått en känsla för Mumbai genom att gå och titta på några av de mest kända landmärkena som till exempel gateway of india  och Victoria terminal.
Victoria Terminal, Mumbai. Indienresa 2014 med Internationella Gymnasiet i Uppsala

Kvällen spenderade vi vid solnedgången på Marine drive innan vi nu fyllda av intryck ska gå till sängs på vandrarhemmet ywca.
/Karin och Fredrik (som är de som fått skriva detta första sms eftersom eleverna redan ligger och sover)

Andra SMS:et onsdagen den 12 februari 2014, kl 05.30:

Hej alla hemma i Sverige!
Vi har landat och är framme på vandrarhemmet i Mumbai.  Många är trötta efter flygresan, men allt har gått bra och allt bagage är med! Vi har ätit frukost och vilar nu några timmar innan vi ger oss ut på stan för att se några av Mumbais sevärdheter.
/Hälsningar från Karin, lärare

Första SMS:et tisdagen den 11 februari 2014, kl 10.40:

Alla är samlade nu och bakom säkerhetskontrollen! Inga komplikationer förutom en näästan glömd pengarpåse och pass bakom avspärrningen... Vi ska hålla koll på Amanda nu!