Vi använder cookies på webbplatsen för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Mer info.

×
Sök Meny
Du är här:
Intervju med Hanna Anderberg

Intervju med Hanna Anderberg

Hanna Anderberg har precis tagit studenten från Kungstensgymnasiets estetiska program med inriktning Foto Europa. Som slutarbete gjorde hon en informationsbroschyr om trafficking som nu delas ut i Filippinerna som ett led i att stoppa handeln med barn. Ett problem som vuxit sig allt större i landet.

Hur kom du på idén att göra en broschyr om trafficking?
− Jag känner starkt för ämnet då jag arbetat som volontär på World Children's Prize där jag lärt mig mer om barnens historier. Jag har träffat barn från hela världen och jag tycker att trafficking är ett brutalt sätt att utnyttja barn på och det måste få ett stopp.

− Cecilia Flores Oebanda är en nationalhjälte på Filippinerna och hon inspirerade mig att engagera mig i frågan. Hon har varit med i motståndsrörelsen mot diktatorn Ferdinand Marcos och suttit fängslad i många år innan hon startade en ideell organisation som arbetar mot barnsexhandel och barnslaveri. Jag har själv träffat henne i mitt arbete med World Children's Prize (WCP) och blev fascinerad av hennes arbete och kraft. Jag vill skriva om henne och det arbete hon gör, och i sommar åker jag dit för att arbeta med henne. Jag tycker inte att ämnet får den uppmärksamhet det förtjänar. Trafficking är ett stort problem som människor måste bli mer medvetna om. Det kan handla om åttaåringar vars liv tas ifrån dem och barnen vet sällan om sina rättigheter.

Hur kommer din broschyr att användas framöver?
− Just nu delas den ut i Filippinerna via organisationen Visayan Forum. Bättre än så blir det nog inte. Jag hade tänkt att göra detta som ett gymnasiearbete och inget mer, men eftersom organisationen var väldigt intresserad av att få använda broschyren så gav jag den till dem.

Vad är det bästa med att gå på Kungstensgymnasiet?
− Jag älskar skolan, både eleverna och att vi har väldigt engagerade och omtänksamma lärare. Det känns tråkigt att man slutat.

Vad har du för planer för framtiden?
− Jag hoppas att få plugga utomlands nästa år men jag vet inte säkert. Att planera framtiden är inte min grej, jag lever helst i nuet och får jag se vad som händer.

Elever berättar

Toggle module

Schoolsoft

Toggle module

Kungstensgymnasiets julfilm

Toggle module