Att läsa franska i Aix-en-Provence var en helhetsupplevelse för Pernilla

Att studera språk på plats i det land där det talas är en upplevelse som både ger effektiv språkinlärning och en unik möjlighet att upptäcka och uppleva ett annat lands kultur.

Svensk student läser franska i Frankrike.

För Pernilla Linder, som arbetar som polis med internationell inriktning, öppnade franskakurser i Aix-en-Provence i hjärtat av Provence i södra Frankrike upp
en ny värld. Här fann hon fördjupade språkkunskaper, internationella kontakter och möjligheten att upptäcka det bästa omgivningarna har att erbjuda.

–Jag arbetar som internationell operativ handläggare vid Polisen och fungerar som en länk mellan Polismyndigheten och våra internationella samarbetspartners. Jag har i många år haft ett stort intresse för internationellt arbete. När min arbetsgivare sökte medarbetare som ville utveckla sina kunskaper i franska anmälde jag mitt intresse. För tre år sedan skickade min arbetsgivare NOA mig på en skräddarsydd, månadslång franskakurs i Aix-en-Provence, säger Pernilla Linder.

Hon hade läst franska tidigare och hade därför vissa språkkunskaper med sig i bagaget när hon kom till skolan i Aix-en-Provence. Väl på plats fick Pernilla göra ett nivåtest som prövade hennes kunskaper inom hör- och läsförståelse, skrift och tal. Det gjorde att hennes undervisning hamnade på exakt rätt nivå.

Genomtänkt pedagogiskt upplägg

–Det skräddarsydda undervisningsupplägget var jättebra. Jag fick bland annat lära mig många användbara ord som har direkt anknytning till mitt yrke. De månade verkligen om att jag skulle lära mig så mycket som möjligt på kort tid. Lärarna var verkligen skickliga och skolan ordnade alltifrån boende till utflykter och aktiviteter utanför lektionstid. Jag uppskattade verkligen att allt var så välordnat, det märks att skolan i Aix-en-Provence har lång erfarenhet av att ta emot och ta hand om internationella studenter, säger Pernilla Linder.

Under sina fyra veckor i Aix-en-Provence var Pernilla inneboende hos en äldre dam. De umgicks och åt middag tillsammans på kvällarna, vilket gav Pernilla ytterligare möjligheter att utveckla sina franskkunskaper.

–Jag trivdes jättebra och följde med på flera utflykter i regionen som skolan arrangerade på helgerna. Provence är en jättefin och sevärd del av Frankrike och det finns mycket att upptäcka. Vi var även några kurskompisar som gick ihop och hyrde en bil för att tillsammans utforska omgivningarna. Aix-en-Provence är en mysig och vacker mindre stad med en trevlig social atmosfär. Här finns många möjligheter att använda sina franskkunskaper i butiker, på restauranger och liknande, säger Pernilla Linder.

Återvände till Aix-en-Provence för en intensivkurs

När hon i år beviljades ett stipendium för polisanställda så valde hon att använda pengarna till att återvända till Aix-en-Provence för att återigen studera franska i Internationella Skolornas regi.

–Jag är nu på plats för att läsa en intensivkurs på två veckor med stort fokus på att vidareutveckla min förmåga att kommunicera på franska. Jag ville gärna återvända hit eftersom jag trivdes så bra och allt var så välorganiserat på min förra kurs. Jag kan rekommendera människor i alla åldrar som vill fördjupa sina franskkunskaper att gå en språkkurs via Internationella Skolorna. Här samlas elever i alla åldrar från många olika länder, vilket ger en jättebra dynamik i gruppen, säger Pernilla Linder.

Text: Annika Wihlborg

Foto: Anna Diaz