Kursbeskrivningar

Kurserna är våra kärnprodukter. På webben säljer vi Folkuniversitetets kurser, utbildningar och andra arrangemang. Målet är att kursbeskrivningen ska vara den näst sista anhalten på kundresan. Den sista delen är bokningsflödet.

Webbmanual, kursbeskrivning

Kursbeskrivningarna ska locka webbesökarna att bli deltagare hos oss och ge dem all information de behöver för att boka sig.

Stycken och underrubriker

Dela upp texten i stycken och använd underrubriker för att lätta upp texten.

Kursnamn

Kursnamnet ska vara kort och utan förkortningar. Kursnamnet ska naturligtvis vara detsamma som i kurskataloger. Det ska vara lockande och samtidigt sökmotoroptimerat, därför väljer vi informativa kursnamn. Kursnamnet blir också huvudrubriken på sidan.

Exempel:
Akustisk gitarr, nybörjare

Ingress

Ingressen har stor betydelse som både intresseväckare och för sökmotoroptimering. Ingressen är rimligen 2-3 rader/meningar och innehåller viktiga nyckelord som sammanfattar kursen.

Exempel:
Är du intresserad av silversmide och har idéer som du vill förverkliga? På våra silversmideskurser har du möjlighet att designa och skapa egna handgjorda smycken eller andra mindre föremål.

Bild

Alla kursbeskrivningar ska ha en bild. Om du inte väljer en egen bild får arrangemanget den bild som finns för det ämne du väljer. Om du väljer en egen bild, tänk på att välja en bild som tillför texten något, och följer bildmanéret.

Gemensamma kursbeskrivningar

En gemensam kursbeskrivning är en färdigskriven kursbeskrivning. Den visas som ett ”blått ämne” i Gustavs ämnesval. Syftet med gemensamma kursbeskrivningar är att vi ska visa likartad verksamhet på samma sätt, säkra god textkvalitet och underlätta administrationen. Om du väljer ett blått ämne ska du inte ändra kursens rubrik eller ingress. Om du skriver i något fält så överrids den gemensamma texten. Gör inte sådana ändringar på fler kurser - då skapas "duplicerat innehåll" vilket sänker SEO-värdet.

Välja ämne och kategori

Sätt alltid kursen så långt ner i ämnesträdet som möjligt.

Exempel: en kurs i svenska ska aldig läggas på Språk, inte heller på Svenska eller Svenska A1, utan på Svenska A1 en dag i veckan.

Om du försöker publicera kursen på ett ämne som är borttaget i Episerver så får du ett felmeddelande.

Kom också ihåg att sätta rätt kategorier på kursen, ex. sportlovskurs, sommarkurs, varannan vecka eller för föräldralediga. På webben finns gemensamma samlingssidor baserade på våra kategorier.

Skriv i Gustav, kontrollera på webben

Kom ihåg:

  • Publicering från Gustav till webben sker var femte minut. Välj Publicera på webben under Alternativ för att kursen ska synas på webben direkt. 
  • Sätt JaTillåt Webbanm. för att boka-knapp ska visas.
  • Välj ort/plats.
  • Använd <h3> (underrubrik) för mellanrubriker.
  • Ange start- och slutpubliceringsdatum i Webb3-fliken.
  • Ange start- och slutdatum under fliken Tidpunkt (dagar och tid).

OK på webben??

När du publicerat kursen - kontrollera alltid hur den ser ut på webben (inte bara i Gustav). Då får du bättre överblick över layout och innehåll. Testa eventuella länkar och e-postadresser.