Sofia, hur gör man för att få till en lyckad butiksupplevelse?
– Först och främst måste man börja med att analysera målgruppen och konkurrensen för att förstå vad som skiljer ditt varumärke från andra. Nummer ett är alltså Planering och research. Därefter kan man fortsätta med följande steg:
- Konceptualisering: Utveckla ett övergripande butikskoncept som speglar varumärkets identitet, från layout och belysning till materialval och färgscheman.
- Visual merchandising: Använd produkter som berättar en historia. Skapa tematiska skyltningar som inspirerar kunden.
- Kundupplevelse: Se till att kundens upplevelse i butiken är sömlös och engagerande, från att de kliver in i butiken till att de lämnar den. Det kan handla om att använda musik, dofter och att få känna och klämma på produkterna. Se helt enkelt till att kunden får med sig en god känsla hem!
Vad finns det för utmaningar inom konceptdesign idag?
– Det gäller att hitta balansen mellan det fysiska och det digitala. Fysiska butiker behöver erbjuda något extra, något som inte kan upplevas digitalt. Utmaningen ligger i att skapa en upplevelse som motiverar kunder att besöka butiken, till exempel att skapa butiksupplevelser som är unika och interaktiva. Dagens butiker måste också vara flexibla och snabbt kunna förändras i takt med nya trender och kundpreferenser.
Vad är det unika med utbildningen Diplomerad Konceptdesigner Visual Merchandising?
– Den kombinerar kreativitet och affärsmässighet och mixar teori med praktiska övningar. Som deltagare får du arbeta med verkliga projekt där du lär dig allt från att skapa engagerande skyltningar och butiksmiljöer till att utveckla strategiska butikskoncept som stärker varumärken.
– Utbildningen ger en bred förståelse för dagens detaljhandel och fokuserar på aktuella trender och förändringar framåt. Du lär dig också ritprogram och presentationsprogram i 3D för att kunna förmedla och kommunicera designidéer på ett tydligt och kreativt sätt.
Hur ser behovet ut av konceptdesigners/visual merchandisers?
– Behovet av kompetenta konceptdesigners och visual merchandisers är starkt. Fysiska butiker och upplevelsen i en butik spelar en central roll i varumärkens identitet och kundupplevelse. Nu har nästan varje butik en visual merchandiser på plats för att hela tiden säkerställa detta. Butiksmiljöer behöver också ständigt förnyas för att attrahera kunder och skapa en minnesvärd upplevelse.