Ingegerd Bengtsson
– Jag har drygt 30 års erfarenhet av att jobba med personalfrågor hos olika arbetsgivare och på olika nivåer i organisationen. Min karriär började med sommarjobb som löneadministratör under studietiden i Lund och har sedan innehållit arbete som personalassistent, personalsekreterare, personalchef och HR-chef.
Undervisning i olika former har varit ett återkommande inslag under mitt yrkesliv. Det har framför allt handlat om chefsutbildning med syfte att dessa chefer bättre ska kunna axla sitt arbetsgivaransvar, men det har även handlat om utbildning av medarbetare om exempelvis innehåll i kollektivavtal och lagar och hur det styr arbetet i vardagen.
I utbildningen till diplomerad HR-assistent kommer jag att hålla mig till arbetsrättens område. Från det att en medarbetare anställs till att anställningen avslutas. Då har vi också hunnit med de mellanliggande områdena såsom löne- och anställningsvillkor, arbetsmiljöfrågor, organisationsfrågor och fackliga förhandlingar.