DRAMA INNAN RIDÅN GÅR UPP: Musik från The Telephone och The Old Maid and the Thief av Menotti och Mozarts Der Schauspieldirektor.
CARMEN: Musik av Georges Bizet.
I rollerna
Anders Carlsson, Jenny Börjesson Axén, Johanna Rosenquist Aminlashgari, Linda Dahlin, Noriko Johansson Akinaga, Sofia Flodin Härnryd, Thomas Lundqvist och Thu Duong, Stina Lindberg, Christian Håkansson, Magnus Clauson och Folkuniversitetets operakör.
Regi
Helena Janzén Nellborn: verksam som sångerska, sångcoach, regissör och konstnärlig ledare.
Musikalisk instudering
Operaproduktionslinjen: Mikael Nellborn, verksam som tonsättare och pianist.
Operakören: Anette Vogel, verksam som operasångare, sång- och röstpedagog och logonom.
Flamenco-coach
Gabriela Gutarra
Ljusdesign
Christian Håkansson.
Föreställningens längd
Cirka 2 timmar och 30 minuter för båda föreställningarna inklusive en kort paus (dörrarna öppnar cirka klockan 18:20).
Biljetter
Ordinarie pris: 260 kronor, barn och ungdom (upp till 18 år): 150 kronor
Biljetterna säljs via https://www.biljettmonster.se/ Observera att biljetterna inte är återbetalningsbara (Distansavtalslagens regler om ångerrätt gäller inte vid köp av evenemangsbiljetter).
Plats
UusiTeatteri, Västmannagatan 56, 113 25 Stockholm. Onumrerade platser. Observera att inga stora väskor, ryggsäckar, resväskor och barnvagnar får medtas in i lokalen.
Teatern ligger mycket centralt vid Odenplan med bra kommunikationer. Kommunikationer: T-Odenplan, pendelstation Odenplan, bussar (se sl.se).
Arrangör
Folkuniversitetet i Stockholm
Varmt välkommen!
______________________________________________________________________________________________________________________________________________
Nyfiken på vårt kursutbud inom klassisk sång och opera och kommande föreställningar?
Folkuniversitetets aktuella kurser och konserter i klassisk sång, opera och musikal
Deltagarintervju med Jimmy Blomqvist Larsson (en av våra tidigare deltagare)
Kursledare
Helena Janzén
Helena Janzén, verksam som sångerska, sångcoach, regissör och konstnärlig ledare.
Helena är en svensk sopran med ett flertal lyriskdramatiska operaroller på sin repertoar (Lady Macbeth-San Francisco, Salome-Piacenza etc.). Hon har vunnit flera internationella operatävlingar, bl.a. 1:a pris i "The International Operasingers Competition" i New York 2004, Strauss-pris i "Concorso lirico internazionale di Leoncavallo" i Città di Montalfugo, Italien.
Helena sjunger dessutom mycket nutida musik och flera tonsättare har skrivit sina verk direkt till henne (Rolf Martinsson-Silvernatten i Malmö Konserthus, Mikael Nellborn-Insikt som Helena uruppförde i Carnegie Hall, New York m.m.).
Som pedagog har Helena Janzén mångårig erfarenhet från bl.a. Operastudio 67, Nordiska musikgymnasiet, Birkagårdens folkhögskola och Ålands musikinstitut. Sedan 2001 är Helena konstnärlig ledare för Blekinge Operapelago - en festival som arrangerar masterclasses, konserter och operaföreställningar.
År 2008 fick Helena svenska Industri- och handelskammarens kulturpris. Helena skrev 2017 en kandidatuppsats vid italienska institutionen vid Stockholms universitet om operan "La Grazia" som är baserad på Grazia Deleddas novell "Di Notte" ur "Racconti sardi".

Mikael Nellborn
Mikael är verksam som tonsättare och pianist.
Han påbörjade sina studier i piano och komposition i Stockholm och studerade sedan vid Malmö Musikhögskola på kyrkomusiker- och kompositionslinjen. Efter avslutade studier och en kritikerrosad pianodebut i Lunds Konsthall fick Mikael en fast tjänst vid Malmö Musikhögskola och spelade där det mesta av stråk-, blås- och romansrepertoaren. Samtidigt var han en återkommande pianist på bl.a. Ystadoperan, Vadstenaoperan, Lyckå kammarmusikfestival och Malmöoperan.
Mikael startade "FUTIM" tillsammans med tonsättaren Rolf Martinsson, där nyutexaminerade tonsättare i Malmö fick en chans att uruppföra sina verk. Detta blev en språngbräda för flera nutida internationella tonsättare.
Sedan många år arbetar Mikael som pianist och operacoach på Stockholms Operastudio och Folkuniversitets operakurser, samtidigt som han i perioder har spelat på Folkoperan, Opera Vildmark m.m. Mikael är även en flitigt anlitad pianist i olika kammarmusikaliska sammanhang. Sedan början på 2000-talet är Mikael musikalisk ledare och dirigent för Operapelago - en festival i Blekinge skärgård som sätter upp både traditionell och nyskriven opera, ger romans och kammarmusikkonserter och olika masterclasses.

Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Stockholm