Boka med 5000 kronors early bird-rabatt på kursavgiften senast 30 november. Rabatterat pris är 26 975 kronor (ordinarie 31 975 kronor).
Målgrupp
Kursen passar dig som vill ha kunskaper inom marknadsföring i sociala medier. Du kan till exempel vara kommunikatör, arbeta på en marknadsavdelning eller ha en annan roll där du har nytta av dessa kunskaper. Du kan också vara egenföretagare eller vilja skaffa dig nya kunskaper för din fortsatta karriär.
Förkunskaper
Inga särskilda förkunskaper krävs men god datavana är en förutsättning.
Innehåll
Strategi för sociala medier (näst största blocket i utbildningen)
- Mål och syfte med ditt företags närvaro i sociala medier
- Att arbeta med organiska inlägg versus köpt annonsering
- Innehåll som bygger varumärke, skapar engagemang och driver konvertering
- Så drar du nytta av Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube, Tiktok, Pinterest och Snapchat (störst fokus på Facebook och Instagram)
- Kort introduktion till Google Ads
- Kommunicera med rätt målgrupp i rätt tid och rätt kanal
- Identifiera KPI:er och nyckeltal baserat på dina målsättningar
- Vilken budget kommer du att behöva för att få resultat?
- Att mäta och analysera resultat
- Att skapa en planering för sin medverkan i sociala medier
Teoretiska och praktiska kunskaper i annonsering på Facebook och Instagram (detta block är störst i utbildningen och upptar cirka hälften av tiden)
- Genomgång av och praktiska övningar i verktyget Business Manager/Business Suite som används för annonsering på både Facebook och Instagram
- Välj kampanjmål i verktyget
- Annonsformat – vilka finns och för vilka syften passar de bäst?
- Lär dig sätta en tydlig kampanjstruktur och rätt kampanjinställningar för att nå dina mål
- Målgrupp – vilka vill du kommunicera med och hur kan du ställa in detta?
- Facebookpixeln – ett användbart verktyg
- Facebooks algoritm - hur påverkar den?
- Kampanjoptimering och A/B-testning
- Så följer du upp resultat och analyserar annonseringens utfall
- Undvik vanliga fallgropar för att spara tid och pengar
Produktion av innehåll – en matnyttig överblick som ger grunderna för att producera eget material (minsta blocket i utbildningen)
- Foto – bildval, bildkvalitet, juridik
- Rörligt material – tips och bra verktyg
- Copy – goda råd för skriftligt innehåll
- AI-verktyg för marknadsförare
Kursmaterial
Du får tillgång till lärarens presentationer samt kursuppgifter.
Datum
Kursen går en gång i veckan, onsdag kl 9-16. Sista kurstillfället är en halvdag, klockan 9-12. Lovdagar: 16/4, 28/5.
Kursupplägg
Gruppundervisning i klassrum. Kurstillfällena innehåller teoretiska pass samt praktiska övningar. Datorer (PC laptops) finns att låna under lektionerna om du inte väljer att ha med egen dator. Hemarbete tillkommer med 1-3 timmar per vecka samt med uppskattningsvis 5-10 timmar i samband med diplomarbetet och slutprov i slutet av kursperioden.
Diplomering
För att få ett diplom vid utbildningens slut behöver du ha deltagit minst 75 procent av tiden, fått godkänt på diplomuppgiften och slutprov samt betalat kursavgiften.
Delbetalning möjlig
Fakturering och betalning av kursavgiften hanteras av Walley. I samband med anmälan online, kopplas du till Walley och kan välja mellan olika betalningsalternativ.
Anmälningsvillkor och avbokning
Folkuniversitetets allmänna anmälningsvillkor hittar du här (länk) men för denna utbildning gäller särskilda villkor vid avbokning innan kursstart:
Om du avbeställer utbildningen efter att ångerfristen löpt ut men före kursstart har du rätt till återbetalning av kursavgiften med avdrag för en avbokningsavgift på 10 % av kursavgiften, dock lägst 100 kronor. Vid avbokning av utbildningen senare än 7 dagar innan kursstart är avbokningsavgiften 50% av kursavgiften.
Tidigare deltagare säger
"Dino är en mycket kunnig och metodisk lärare."
"Jag har fått ett positivt inflöde av kundförfrågningar som till stor del beror på kunskaperna från Social Media Manager-kursen och kampanjer på Facebook och Instagram." (Anders, egenföretagare)
Filmklipp där kursledaren Dino Mujkanovic berättar om utbildningen, länk
Frågor
Kontakta gärna ämnesansvariga ulrika.engerstam@folkuniversitetet.se.
Kursledare
Dino Mujkanovic
Dino Mujkanovic har arbetat med digital kommunikation och marknadsföring i sociala medier i över tio år med några av världens populäraste varumärken. Idag driver han sociala medier-byrån Digital Jungle, dessförinnan har han arbetat som digital strateg bland annat på byråerna The Amazing Society och Emakina DBG.
Niclas Sjölander
Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Stockholm