Är du nyfiken på att utforska mjukvaruutveckling och ta dina första steg i Python-programmeringens fascinerande värld? Denna kurs är skräddarsydd för dig som vill lära dig grunderna och skapa meningsfulla applikationer. Under kursens gång kommer du inte bara fördjupa dig i programmeringens teoretiska spekter, utan även tillämpa dina kunskaper genom att skapa ett spännande projekt i Pygame. Genom att kombinera teori med praktik kommer du få en djupare förståelse för programmeringsspråket och utveckla förmågan att skapa egna applikationer!
Kursmål
Under kursens gång kommer du lära dig att programmera i Python. Genom att varva teori med ett projekt i Pygame kommer du både få förståelse för programmeringsspråket och ha förmågan att skapa meningsfulla applikationer efter avslutad kurs.
Målgrupp
Kursen riktar sig till nybörjare som är nyfikna på att lära sig mer om mjukvaruutveckling och få en förståelse för programmering i Python.
Förkunskaper
Grundläggande datorvana
Innehåll:
- Installation av Python, Pygame och IDE (Integrated development enviroment)
- Skapa fönster och sprites
- Använda villkorssatser och logiska operatorer
- Använda loopar
- Skapa och använda listor, tupler och dictionaries
- Skapa och anropa funktioner
- Skapa och öppna filer
- Lära dig om moduler och bibliotek i Python
- Skapa ett spel i Pygame
Material:
Dator med internetuppkoppling. Läromaterial tillhandahålls av läraren.
Upplägg:
Kursen är helt på distans och består av tio lektioner där teoretisk undervisning varvas med praktiska övningar.
Om du intresserad av att lära dig ett särskilt programmeringsspråk så får du gärna kontakta oss på kurser.syd@folkuniversitetet.se Våra lärare i programmering har goda kunskaper i många av de etablerade språken.
Kursledare
Mats Carlsson
Mats är behörig lärare i programmering med mångårig erfarenhet av programmering i olika programspråk.
I Mats klassrum går glädjen i lärandet och ämneskunnande hand i hand.
Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Lund