Mål
Copywriting handlar om att skriva texter som får människor att tänka, känna och göra något. I den här praktiskt lagda kursen lär du dig bland annat att tänka först och skriva sedan. Att skriva målgruppsanpassat, skapa uppmärksamhet och hitta kärnan i ditt budskap.
Målgrupp
Detta är en kurs för dig som skriver i ditt arbete eller är intresserad av copywriting som yrke.
Förkunskaper
Inga särskilda förkunskaper krävs.
Innehåll
Med målgruppsanalyser som bakgrund får du lära dig att skapa kommunikationsstrategier och reklamkoncept, som du sedan får använda till att skriva konkreta texter till annonser, nyhetsbrev, poster i sociala medier och andra sammanhang. Kursen ger dig en inblick i copywriterns arbete med att skriva baserat på uppdragsgivares behov.
Under kursen kommer du att ta del av följande innehåll:
- bakgrundsfakta och problemanalys
- reklamens språk
- konsument-/business to business-reklam
- den kreativa processen
- att undvika fallgropar
Upplägg
Kursen är helt på distans och genomförs i läroplattformen Moodle. Inloggningsuppgifter skickas ut strax före kursstart. Kursen inkluderar inga live-träffar utan lektionerna publiceras skriftligt på Moodle. Vid varje lektion får du en skrivövning som du jobbar med mellan lektionstillfällena och lämnar in före en satt deadline.
Som deltagare arbetar du med kursens uppgifter när det passar dig och behöver bara förhålla dig till den tid då uppgiften ska vara inlämnad. I uppgifterna ingår att lämna respons till övriga deltagare. För varje skrivövning får du själv respons både från kursledaren och från dina kurskamrater.
Pris
Kursavgiften är inklusive moms.
Kursintyg
När kursen är avslutad kan du kontakta oss på kurser.syd@folkuniversitetet.se för att få intyg. Det krävs att 75% av kursens uppgifter är genomförda.
Kursledare
Aleks Kursis
Att skriva är att göra skillnad. Genom att fördjupa sig inom copywriting och testa att skriva i olika genrer, röster och syften – öppnas nya möjligheter. Du lär dig hur du kan variera och förbättra ditt skrivande, för att göra större skillnad i det sammanhang du önskar.
Jag är uppvuxen i Lund, med ett stort intresse för litteratur, musik och sport. Visste som tonåring att jag ville jobba med skrivande, men inte hur. En studievägledare upplyste mig om fenomenet copywriting – det var ju det jag skulle bli! Så blev det och lite därtill… Karriären inleddes som frilansande copy innan jag breddade mig och inriktade mig på content marketing och digital marknadsföring. Men likafullt förblir jag en copywriter som alltid kommer skriva, oavsett vad jag jobbar med.
Utbildning: Copywriting & reklam – Forsbergs Skola – 2år
Kandidatexamen i Medie- och kommunikationsvetenskap – Lunds universitet
Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Malmö