Förkunskaper
Inga förkunskaper krävs men en nyfikenhet över vad vi menar med rätt och fel när det gäller hur vi bör leva våra liv och handla mot oss själva och andra.
Kursinnehåll
Vi kommer att diskutera olika moraliska ställningstaganden med stöd i olika normativa teorier såsom dygdetiken, pliktetiken och konsekvensetiken. Vi kommer också att fundera över om moraliska värden finns oberoende av vad enskilda individer tycker som en sorts objektiva fakta eller om de i grunden är rent subjektiva.
Viktiga frågeställningar blir:
• Finns rätt och fel oberoende av vad vi tycker som individer?
• Ändrar sig moraliska värden i tiden och rummet?
• Är det våra avsikter som räknas eller resultatet av vårt handlande?
• Vad är skillnaden mellan egenvärde och instrumentellt värde?
• Hur bör vi leva våra liv?
Bra att veta
Inför varje möte får deltagarna ett underlag som stöd. Dessa underlag utgör sedan en sammanfattning av kursen, så att var och en vid kursens slut har ett kompendium. Inget kurstillfälle på lovet vecka 9.
Kursledare
Kjell MacDowall
Jag är behörig gymnasielärare i svenska, filosofi, religion och engelska men har också undervisat i historia och musikteater. För mig är det livsluft att få möta andra människors filosofiska frågor, människor som är genuint intresserade av vad det innebär att vara just människa i samexistens med andra och med vår livsmiljö.
1978 återvände jag till mina förfäders och förmödrars ö och har sedan dess verkat inom skolan fram till min pension. Men det flyter också en del skotskt blod i mina ådror. Jag har efter pensioneringen fortsatt som kursledare i filosofi inom Senioruniversitetet och på senare tid också Folkuniversitetet.
Tre snabba med Kjell:
Vad är det som gör filosofi så intressant, enligt dig?
– Att man där sysslar med de stora frågorna och att det aldrig levereras några slutgiltiga svar. Samtidigt och paradoxalt nog blir aldrig de antika filosofernas insikter inaktuella.
Vem ska gå din kurs?
– Den som i någon mån är sökare och som undrar över frågor om rätt och fel och om det föreligger någon skillnad mellan vad vi kallar fakta och värderingar. Kan det i någon mening vara "faktiskt" fel att tända eld på en levande katt bara för nöjes skull? Och i så fall varför? Jag och många filosofer tror det, men inte alla.
Vilket är ditt mål med undervisningen?
– Att få väcka intresset för just frågor om etik och moral och visa hur man kan komma fram till säkra slutsatser utan att tvingas åberopa sig på ett högre väsen.
Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Visby