Moderna drottningar – moderna drottningroller?

Plats Borås

Under 1900-talet kom nya moderna kvinnoroller och ideal. Vad händer med de traditionella drottningrollerna i mötet med det nya moderna, självständig och förändringsbenägna kvinnoidealet? Hur skiljer sig rollerna mellan drottningarna?

Boka nu

Kursen Moderna drottningar – moderna drottningroller? behandlar två drottningar och två tilltänkta drottninggemåler.

• Kronprinsessan Margareta & drottning Louise – hustrur till Gustaf VI Adolf.
  • Prinsessan Sibylla, hustru till Gustaf VI Adolfs och Margaretas son, arvprins Gustaf Adolf
  • Drottning Silvia, gift med Carl XVI Gustaf.

De ideala och traditionella drottningrollerna har varit samma i nästan 1000 år. Kursen berättar om hur drottningarnas liv, funktioner och roller beskrivs och förändras i veckopressen under 1900-talet.

Hur förändras veckopressens rapporteringar av drottningrollerna? Hur förändras medias relation till kungahuset under 1900-talet? Blir kungligheterna kändisar? Hur arbetar en historiker med veckopress som källmaterial?

Kursens upplägg
Tanken är att diskutera två drottningar per lektion och i den sista lektionen sammanfattar vi, diskuterar och analyserar de fyra drottningarnas liv, roller och funktioner samt eventuell förändring under 1900-talet. Förhoppningen är att kursen ska vara en kombination av föreläsning, diskussion och praktiska exempel att tolka källmaterialet veckopress. I kursen kommer forskning möta kursdeltagarnas intressen, perspektiv och erfarenheter i spännande och givande samtal och kunskapsutbyten.

Kursens mål
● Lära känna fyra drottningar/tilltänkta drottninggemålers liv, roller och funktioner.
● Få ökad förståelse för hur ett nytt och modernt kvinnoideal påverkade de traditionella drottningrollerna och kvinnorollerna.
● Lära sig mer om hur kungligheterna/kungahuset samspelar med veckopressen under 1900-talet. Blir kungligheterna kändisar?
● Läsa och tolka källmaterial som en historiker med praktiska exempel från 1900-talets veckopress som jag använt i min forskning.

För att nå dessa mål kommer diskussion och reflektion vara centrala delar i kursens utformning.

Kursledare Linnea Sandin har en masterexamen i historia och kandidatexamen i kulturarv. Hon har i hela sitt liv varit intresserad av kungligheter och hennes favoritkungligheter är drottning Kristina, drottning Louise, kronprinsessan Margareta och kung Gustaf VI Adolf.

Linnea Sandin

Jag heter Linnea Sandin, är 25 år gammal och bor i Borås. Jag är utbildad historiker och kulturarvsvetare från Göteborgs universitet. På dagarna arbetar jag som lärare och med min doktorandansökan i historia. Jag har sedan barnsben varit intresserad av historia. Mitt största intresse är forskning om drottningar, kungar och monarki.

Jag har alltid tyckt om forskning och historia. Därför valde jag att studera två olika program vid Göteborgs universitet: historia och kulturarv. Mina studier gav mig en masterexamen i historia och kandidatexamen i kulturarv. Till följd av mitt intresse och utbildning leder jag därför kursen Moderna drottningar - moderna drottningroller? på Folkuniversitetet. Kursen bygger på min egen forskning och studie med samma namn.

Jag har hela mitt liv varit intresserad av kungligheter. Mina favoritkungligheter är drottning Kristina, drottning Louise, kronprinsessan Margareta och kung Gustaf VI Adolf. Kungligheterna har två gemensamma nämnare som fascinerar mig: intresse för kultur och humaniora samt starka personligheter som präglat sin samtid, monarkin och historien. Jag hoppas få dela mitt intresse och forskning med er som läser min kurs och att vi tillsammans kan ha givande diskussioner.

Hoppas vi ses!

Linnea Sandin är kursledare på Folkuniversitetet i Borås