Föreläsning Dackefejden när riket höll på att delas

Plats Linköping

Nu är det dags för en ny föreläsning med vår populära forskare Erik Petterson känd från "Historien om Sverige" och podden P3 Historia. Denna gång handlar det om den nordiska unionens sista 50 dramatiska år.

Innehåll

Vid midsommar 1542 började oroande rykten spridas från södra Småland. En kunglig fogde hade blivit ihjälslagen av ilskna bönder, något som förvisso hände då och då men som brukade vara en enstaka missnöjesyttring. Men det här visade sig snabbt vara något helt annat. Snart bubblade upproret över hela Småland och hotade sprida sig så kungamakten fruktade tappa greppet om södra Sverige.

Ledare för revolten var en enkel bonde, Nils Dacke. Den här föreläsningen handlar om hur det kom sig att upproret bröt ut, vilken Nils Dackes roll var och vad kungamakten till sist under Gustav Vasas ledning gjorde för att lyckas återställa ordningen och få slut på inbördeskriget.

Praktiska detaljer

Plats: Linköpings Slotts och domkyrkomuseum. Karl den IX.s sal

Entréavgift 120 kr/ person. Betalning och anmälan sker på museet.

Föreläsningen sker i samverkan mellan Folkuniversitetet och Linköpings  Slott och domkyrkomuseum. Föreläsningen ges med stöd av Folkuniversitetsföreningen.

Har du frågor?

Kontakta Folkuniversitetet i Linköping