Sverigebilden - en historia om rödfärg, byggnader och trädgårdar

Plats Norrköping

Kan man tänka sig en svensk landsbygd utan röda stugor och vita knutar? Föreläsning med Kalle Bäck som är professor i historia vid Linköpings universitet.

Kalle Bäck tar oss med på en tidsresa till tiden kring 1840-talet. Hur såg gårdar och byggnader ut på den svenska landsbygden då? Vi vandrar framåt i tiden och följer spåren av rödfärg, tegel, tvåvåningshus och järnspisar. Vi får veta hur gårdsmiljöerna kom att ändras under den stora bebyggelseförändringen under 1800-talet.

I boken om Sverigebilden som Kalle Bäck skrev 2008 finns många exempel från Östergötland och inte minst från Vikbolandet.

Tid: 22 september kl. 11:00

Plats: Östra Husby bygdegård

Entré: 80 kr. Medlemmar i Östkinds hembygdsförening har fri entré.  Begränsat antal platser. Föranmälan till lotta.arrelid@folkuniversitetet.se senast den 18 september.

Föreläsningen arrangeras av Folkuniversitetet och Östkinds hembygdsförening och sker med stöd från Folkuniversitetsföreningen.

Välkommen!

Har du frågor?