Vad vi kan lära oss av DNA från gamla fältslag och sjunkna skepp

Plats Uppsala

Välkommen på en kostnadsfri föreläsning om historiskt DNA!

Med hjälp av gammalt DNA kan vi undersöka historiska människors härkomst och släktskap. Vi kan även studera vilka sjukdomar de hade och kanske dog av. Vi undersöker en massgrav som tros vara kopplad till Långfredagsslaget utanför Uppsala. Är det den svenska bondearmén som ligger där, eller ser vi spår av den danska armén också? Kronan och Mary Rose är två krigsfartyg som sjönk med stora delar av sin besättning, var kom de ifrån? Bar de på några speciella sjukdomar?

Föreläser gör Anna Linderholm, forskare vid institutionen för geologiska vetenskaper, Stockholms universitet.

Föreläsningen är ett samarbete mellan Folkuniversitetet, Forskning och Framsteg och Fyriskällan. Föreläsningen genomförs med ekonomiskt stöd från Folkuniversitetsförenigen.

Har du frågor?

Kontakta Folkuniversitetet i Uppsala