Justeringarna sker enligt matematiska regler. Till sist blir förändringarna väldigt små och då har nätverket tränats färdigt och kan användas. Det behövs mycket testdata, några tiotusentals fall, kanske rent av hundratusentals. Det intressanta är att man kan senare träna samma nätverk till något helt annat med andra testdata. Kombineras detta med språkliga strukturer har vi en chatbot.
Men detta har inget med intelligens att göra! Det handlar om mekanisk inlärning, baserad på omfattande träning med massor av träningsdata. Vi människor har omdömesförmåga, det har ingen dator även om den kan tränas till att se ut att ha det. Populärt är att låta datorn spela spel och vinna över människan. Då kan datorn använda varje parti som träningsdata eftersom resultatet av partiet är entydigt: Vinna eller förlora.
Ytterst bygger allt detta på en förmåga att känna igen mönster och inom den begränsade spelvärlden ser datorn fler mönster än vi människor och kan agera utifrån dessa. Men åskådarna blir imponerade och tror att datorn tänkt ut det själv, att datorn har fantasi och kreativitet. Så är det absolut inte, datorn har lika mycket kreativitet som en talande papegoja! Den stora faran är att vi tror papegojan är kreativ!
Föreläsare: Per Flensburg, professor i informationssystem, rektor vid Strömstad Akademi
Föreläsningen är ett samarbete mellan Folkuniversitetet, Strömstads Akademi och Bohusläns museum.
Föreläsningen arrangeras med stöd av Folkuniversitetsföreningen.
OBS! Begränsat antal platser. Anmälan krävs.
Med reservation för ändringar.
Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Trollhättan