Ny utbildning gör dig tryggare i rollen som chef

Bli en tryggare chef med rätt verktyg – och få möjligheten att testa dina nya kunskaper i yrkesvardagen. I Arbetsintegrerat ledarskap har Folkuniversitetet och Högskolan Väst samlat sju noggrant utvalda högskolekurser som stärker dig som är chef.

Att vara chef är en roll som ständigt förändras. Helt enkelt för att omvärlden förändras.

Louise Eriksson har lång erfarenhet som ledare i flera olika sammanhang och i arbetet med Folkuniversitets uppdragsutbildningar slår hon nu ett extra slag för den nya utbildningen Arbetsintegrerat ledarskap, som erbjuds i nära samarbete med Högskolan Väst.

– Den består av sju särskilt utvalda högskolekurser som ger dig som chef de viktigaste verktygen i ditt ledarskap. Du studerar på distans, samtidigt som du jobbar, berättar Louise Eriksson. Dessutom får du under utbildningen ett nätverk med ledare från en rad olika branscher, samtidigt som din arbetsgivare får en chef som direkt blir tryggare i sin roll.

– Att vara chef kan ibland vara ensamt. Då betyder det extra mycket att kunna bolla tankar och utmaningar inom ledarskapet med andra som är i samma situation, påpekar Louise Eriksson.

Arbetsintegrerat ledarskap består totalt av 60 högskolepoäng, men du kan i samråd med din arbetsgivare också välja ut en eller flera delkurser som du tycker att du har mest behov av i din roll.

– Arbetsrätt, kommunikation och ekonomi är exempel på delkurser i utbildningen, som ger dig en bred bas att stå på. Inte minst för alla mellanchefer, som har en ganska komplex roll och ska få det att fungera både i sin relation med sina medarbetare och med ledningen, konstaterar Louise Eriksson.

Gyllene möjlighet för både chefer och arbetsgivare

För arbetsgivaren innebär Arbetsintegrerat ledarskap en smidig möjlighet att vidareutbilda sina chefer, samtidigt som de jobbar. Det ger deltagarna en gyllene möjlighet att direkt testa nya teoretiska kunskaper i yrkesvardagen.

– Vi anpassar utbildningen till förutsättningarna i deltagarnas vardag, samtidigt som de kan utbyta erfarenheter med varandra. Det är något vi ofta får höra är extra värdefullt, förutom att du direkt kan testa att använda dina nya teoretiska kunskaper i vardagen, säger Mikaela Winter, universitetsadjunkt vid Högskolan Väst.

Hon undervisar i första hand i arbetsrätt och har en lång erfarenhet av arbetsintegrerat lärande, där Högskolan Väst är ledande. Mikaela Winter konstaterar att Arbetsintegrerat ledarskap skapar många värden för såväl deltagarna som arbetsgivarna.

– Trygga chefer ger också effektivare och tryggare organisationer, som i slutänden leder till minskade kostnader för nyrekryteringar för arbetsgivaren, påpekar hon.

Läs mer om utbildningen här