Viktigt att vilja utvecklas som ledare

Hur blir man en framgångsrik ledare? Vi frågade Louise Eriksson som är utbildningsledare på Folkuniversitetet och har lång erfarenhet som ledare och chef.

Louise Eriksson är utbildningsledare på Folkuniversitetet

Vad ser du som viktiga framgångsfaktorer i ledarskapet?

Att skapa en hälsosam och utvecklande arbetskultur handlar bland annat om att motivera, inspirera, coacha och visa omtanke om sina medarbetare. Några exempel är att tidigt upptäcka behov och vad som eventuellt skaver hos enskilda medarbetare eller i organisationen. Det gäller också att vara öppen för lösningar och att kunna anpassa arbetssätten när vardagen förändras.

Vad bör du vara uppmärksam på för att utvecklas som ledare?

Oavsett begåvning är ingen född till att bli en bra chef och ledare. Precis som alla andra yrkesroller måste man lära sig jobbet, och vilja utvecklas som ledare.

En sak som är viktig är att ha självkännedom och att arbeta med sin person och sina egenskaper. Chefer som är trygga i sin roll och medvetna om sina starkare och svagare sidor, har en god grund att stå på för att leda andra. Därför är en ständig utveckling av chefers ledarförmågor avgörande för organisationen.

Louise Eriksson har lång erfarenhet som ledare och har haft flera chefsbefattningar inom näringslivet. Under en stor del av sitt yrkesliv har hon jobbat med arbetsmiljö samt verksamhets- och organisationsutveckling.

I dag är Louise utbildningsledare för Arbetsintegrerat ledarskap. Hon driver också eget företag där hon främst arbetar med konsultuppdrag med inriktning på att utveckla organisationers och gruppers förmåga att skapa resultat och ett gott arbetsklimat.