Redovisa pedagogisk mellantid
Undervisar du barn under 12 år har du möjlighet att redovisa mellanrum mellan klasserna som ”pedagogisk mellantid”. *(Se undantag nedan.) Detta gäller både på vardagar och helger och ska inte förväxlas med ett ob-tillägg. Ersättningen för den pedagogiska mellantiden baseras på den enskilda pedagogens standardarvode.
*Undantag: Om en pedagog av personliga skäl har önskat längre mellanrum mellan klasserna är det enbart 5 minuter av dessa som kan utgöra den pedagogiska mellantiden. Dock räknas de 10 minuters mellanrum som ligger i anslutning till klasser med 3-4 åringar och 4-5 åringar alltid som pedagogisk mellantid.
I exemplet nedan visas hur den pedagogiska mellantiden räknas när pedagogen av personliga själv önskat längre pauser.
Exempel dagsschema:
9:30-10:00
Balett 3 år med vuxen
10 minuter betald pedagogisk mellantid
10:10-10:40
Balett 3 år
10 minuter betald pedagogisk mellantid
10.50-11:35
Balett 4-5 år
10 minuter betald pedagogisk mellantid
11:45-12:30
Balett 5-6 år
5 minuter betald pedagogisk mellantid (trots 10 minuters paus)
12.40-13.25
Balett 7-8 år
LUNCH
5 minuter av lunchen = betald pedagogisk mellantid
13.45-14.45
Balett 9-11 år
Totalt:
Kursiv text=40 minuters pedagogisk mellantid
Uträkning till studietimmar:
40/45=0,88h (40 min pedagogisk mellantid motsvarar alltså inte en hel studietimme på samma sätt som vid undervisning).
Såhär rapporterar du den pedagogiska mellatiden i Flex HRM:
Det finns flera sätt att göra detta på och det viktigaste är att du ”hittar en tid” då du kan ange att du har haft den pedagogiska mellantiden som inte krockar med ditt övriga schema. Systemet slår ifrån vid tidskrock. Enklast är att lägga upp den totala pedagogiska mellantiden för en vecka efter din sista lektion för veckan i rapporten. Om du exempelvis slutar klockan 16.00 på söndagen, går du in på aktuell dag (”dagsvy”), lägger upp en tom rad och anger tidskod ”Arbu” och tiden 16.00-16.30. Glöm inte att spara.
Observera att den pedagogiska mellantiden inte är ett krav från Balettakademiens sida. Om pedagogen upplever att det finns ett behov av pedagogisk mellantid eller annat arbete mellan lektionerna, redovisas dessa. Känner pedagogen ett behov av en riktig paus, försöker en gå undan och redovisar då inte tiden. Det är upp till varje pedagog att uppskatta antalet timmar för pedagogisk ersättning när månaden är slut.