Filip hade egentligen tänkt sig en karriär inom reklambranschen, men gled av en händelse in på bildskapande då han fick jobb på ett bildproduktionsbolag i Hanoi. Väl hemma fortsatte resan på Fotoskolan STHLM där han träffade sina framtida kollegor. Åtta år senare driver de Layer1 ihop och från olika delar av Sverige jobbar de med retusch och print.
Varför behövs det bildbehandlare och varför valde du att jobba i den här branschen?
─ Konsten sitter i detaljerna och bildbehandlaren sitter mellan detaljerna och konsten, brukar jag tänka. Försöker man sedan att göra en lista på alla detaljer så får man nog ett rätt bra svar på varför en bildbehandlare behövs. Jag föll för yrket just för detaljerna, att få sitta likt en rubiks kub och vrida och vända tills det blir rätt. Eller, som man inser efter några år, rätt tills någon byter åsikt. För sidorna på den där rubiks kuben består inte bara av tekniskt kunnande inom Photoshop, utan även av känslor som man ska tolka och inkorporera i arbetet. Så man skulle kunna hävda att så länge det finns känslor så behövs det bildbehandlare.
Hur ser det ut med jobb för bildbehandlare idag och vad krävs för att få jobb?
─ Många frågar mig om alla jobb har försvunnit nu på grund av AI och så är det ju såklart inte, jobb finns absolut! Även om vissa delar och moment inom bildbehandling kommer att försvinna, både på gott och ont. Nu kommer det att produceras ännu mer bild, fortare och av fler personer. Än viktigare är att bild nu börjar skapas av bildbehandlare. Så yrket kommer med detta att få en bredare roll än tidigare samt att efterfrågan kommer öka.
─ Det som krävs för att få jobben tror jag är som alltid, att vara nyfiken på det tekniska, vara ambitiös /uthållig men framför allt älska att skapa bild.
Går det att tjäna pengar på att arbeta som bildbehandlare?
─ Absolut. Men för den som är nyfiken på att köra eget kan det vara bra att veta att vår bransch är ganska konjunkturkänslig. När det ska sparas dras ofta marknadspengarna in först och då kan det stanna av. Så det gäller att hålla i och hålla ut som vi blivit så bekanta med under de senaste åren.
Berätta lite om hur det är att jobba både på egen hand men också att driva större projekt inom postproduktion av bild.
─ I och med att jag gjorde det kloka beslutet att starta företag ihop med tre andra otroligt kompetenta människor, behöver jag sällan sitta själv med mina funderingar och tankar kring projekt. För är det något som är svårt inom yrket så är det att balansera mellan att vara kreatör (bildbehandlare) och projektledare samtidigt, eftersom idéer och tidsplaner sällan går hand i hand. Men viktigast av allt är struktur. Du behöver ha stenkoll på dina filer, mappar, mejltrådar och dokument. Sen är både tjusningen och pinan att inget projekt är det andra likt, så lite får man även skjuta från höften.
Vilket är ditt bästa retuschtips?
─ Struktur, struktur, struktur. Som bildbehandlare måste du skapa din egen verktygslåda som funkar för dig. Kortkommandon, actions, arbetsyta, lagerstruktur, hur du klonar, hur du formar, hur du döper lager och hur du sparar filer. Har du en bra struktur kan du lättare börja tänka hur något kan skapas redan innan du ens fått filerna – och då har du kommit långt.