Det finns förstås anledningar att oroas över vad avancerad AI kan ställa till med. Utvecklingen kan skena och innebära risker för människor och samhälle, den kommer att behöva tillsyn. Men kommer AI att göra fotografer och bilddesigners arbetslösa? Antagligen inte, eftersom AI saknar känslor, tankar och omdöme och kommer därmed inte kunna ersätta mänsklig kreativitet och expertis. AI drar slutsatser och skapar innehåll baserat på det den redan sett och upplevt, vilket tyvärr också förstärker stereotyper. Den kan inte heller tänka framåt eller tänka nytt.
Visserligen kommer generiska bildbyråbilder och produktbilder antagligen ersättas av ”promptade” alster, men dessa själlösa illustrationer vill vi gärna slippa att lägga tid på. Och för dokumentation av liv, känslor och människor är AI inte speciellt användbar alls. Det kan verka enkelt att ersätta en person med en datormodell som snabbt skapar de mest fantasifulla bilder – men de missar ofta sitt syfte. De flesta kommersiella uppdrag har dessutom så specifika krav att vi som hantverksmässigt skapar bild är långt ifrån att bli överflödiga. Och den som testat att prompta fram en bild i Midjourney vet hur svårt det är och hur lång tid det tar att få fram något som tillfredsställer uppdragsgivarens behov.
Vi har istället siktet inställt på att använda AI för att stärka vår yrkesroll så att vi effektiviserar och förenklar tråkiga och repetitiva moment. Med hjälp av maskininlärning kan AI sammanfatta och analysera stora mängder data – och då inte bara bilddata utan sådant som hör till research, sortering, urval, planering och marknadsföring. I våra kompetenta händer kan AI automatisera och spara oss tid och pengar. Vi kan själva koncentrera oss på kreativitet.
Ett område där AI verkligen har hittat sin plats är alltså som verktyg i program som vi redan använder. Att på så sätt nyttja AI ligger närmare vår yrkesroll än att använda generativ AI för att skapa bilder – även om det sistnämnda också är ett äss att ha i rockärmen när uppdraget så kräver. Men vi måste kunna något om bild för att kunna avgöra om det som AI skapar är bra. Och det är där grundutbildningen kommer in. Den som inte förstår ljussättning kan inte avgöra varför en genererad bild missar sitt mål. Den som inte kan sin fotohistoria kan inte ladda bilder med referenser. Den som inte kan sin kamera kan inte skriva korrekta prompter till AI-modellen. Den som inte kan hantverket kan inte avgöra när AI slarvar, misstolkar eller gör fel.
Trenderna inom den kommersiella fotografins framkant talar sitt tydliga språk. Det som är svårt är eftersträvansvärt, och eftersom AI så lätt kan drömma fram sådant som i praktiken är svårt att skapa – så har det inte längre hög status. De stora modehusen tävlar i att droppa referenser till gamla analoga fotoprocesser och påtala den höga graden av manuellt och exklusivt hantverk.
Vill du hitta en genväg till att bli bildguru har du valt fel. Vill du gå utbildningen för att arbeta med morgondagens bild har du kommit helt rätt.
Sara Arnald är fotograf, teknikredaktör på Fotografisk tidskrift och lärare på Fotoskolan STHLM.