Arbetsprov Yrkeshögskoleutbildningen Kommersiell Fotograf
Välkommen att söka till Yrkeshögskoleutbildningen Kommersiell Fotograf på Fotoskolan STHLM. Ansökningen består av tre deluppgifter. Två av de tre är bilduppgifter och en är ett teoretiskt kunskapsprov. Vi ser fram emot att ta del av ditt bidrag!
Ansökan till utbildningen ska ske senast den 15 maj 2025.
Samtliga arbetsprover är obligatoriska och du måste lämna in samtliga tre arbetsprover. Observera att Arbetsprov 1 är ett prov som görs efter sista ansökningsdag. Du ska bifoga arbetsprov 2 och 3 tillsammans med ansökan.
Läs noga informationen på ansökningssidorna om format/formatbegränsning innan du lämnar dina arbetsprover.
Arbetsprov 1: Kunskapsprov
För att testa dina fotografiska kunskaper så är en del av arbetsprovet ett skriftligt fotografiskt kunskapsprov. Provet är ett omfattande prov med flervalsfrågor där du inte behöver skriva något, utan bara besvara frågor/påståenden med att markera alternativ.
Provet genomförs digitalt den 17 maj kl. 12.00-13.00 och den 19 maj kl. 18.00-19.00. Du kan bara göra provet vid ett tillfälle. OBS! Provet ges endast vid dessa dagar och tider så boka in datum och tid redan nu. Mer information om provet och länk till det får du efter det att du har ansökt till utbildningen.
Arbetsprov 2: Eget material
Gör en bildserie på antingen 3 bilder eller en kortare film på högst 30 sekunder som visar vad du i dagsläget fotograferar eller filmar. Då utbildningen är bred i fråga om inriktning abedöms inte vilken genre eller medium du väljer att jobba med. Det viktiga är istället att det du lämnar in verkligen representerar dig och vad du i dagsläget tror du vill jobba med inom det valda yrkesfältet.
Det kan till exempel vara modebilder, produktbilder, matbilder, porträttbilder eller en kortare film på ett valfritt tema. Vad du än väljer att lämna in så ska det vara något som är sammanhållet, genomarbetat och visar vem du är som kreatör.
Du lämnar dina bilder som jpeg-filer eller MP4-fil tillsammans med din ansökan.
Arbetsprov 3: Fitness Tailored to You. En kampanj för träningsföretaget REVIVE.
För att ge dig en bild av hur det kan vara att studera på Fotoskolan STHLM och i framtiden jobba med kommersiellt visuellt arbete, har uppgift tre utformats som ett kommersiellt fotouppdrag för en kampanj. Det innefattar att uppgiften har en fiktiv kund som vill nå ut till en viss målgrupp och att du utifrån kommunikationsidén du får presenterad för dig ska producera material som når fram till målgruppen.
Första steget i processen är att informera dig om av vad den fiktiva kunden efterfrågar. Här är det viktigt att förstå vad din kund vill att du ska göra. Nästa steg blir att göra sig en bild av målgruppen kampanjen försöker nå. Skälet till att du behöver veta vilka du ska kommunicera med är för att kunna anpassa ditt visuella uttryck så att det fångar målgruppens intresse. Sista steget blir att skapa ett bildmaterial som motsvarar kundens beställning, som kommunicerar kundens budskap och som når fram till målgruppen.
Information att utgå från i ditt bildskapande:
I uppgift tre har du blivit anlitad för att göra marknadsföringsmaterial för ett fiktivt, nystartat träningsföretag – Revive. Kampanjen som tagits fram har namnet; Fitness Tailored to You.
Revives beskrivning av sig själv och sitt erbjudande:
Det är aldrig för sent att börja med något nytt eller återuppta något du utövat tidigare. På Revive tror vi att träning leder till glädje men bara om du gör något du verkligen sporras av. För att hjälpa dig att hitta just det du mår bra och känner glädje av har vi specialiserat oss på att skräddarsy träningsaktiviteter för dig. Vare sig du vill träna mycket, prova på något nytt eller komma igång igen.
Vi erbjuder aktiviteter som på olika sätt gör dig starkare och som du kommer må bättre av. Det gör vi för vi tror att träning måste bygga på vem du är om det ska skänka dig glädje och motivation. Hos Revive kan du ta upp en aktivitet du som tidigare varit din favorit eller kanske hitta en ny aktivitet som du aldrig testat förut.
För att göra detta möjligt kommer Revive under 2025 att starta 250 nya träningsanläggningar runt om i Sverige. Varje träningsanläggning kommer ge dig möjlighet att träna på en av en rad olika sätt. Vill du gymma erbjuder vi möjlighet till det, söker du gruppaktiviteter eller löpgrupper finns det. Detsamma gäller padel, tennis, bollsporter, yoga, pilates o s v.
Självklart har vi personal på plats som är där för att hjälpa dig med det du behöver.
Vårt motto är - Fitness Tailored to You. Välkommen till Revive!
Info om uppdraget du ska utföra:
Reklambyrån som utformat den marknadsföringskampanj du ska producera bildmaterialet till har valt att fokusera på en bred målgrupp där inkludering och bredd i fråga om utseende, kön, ålder m.m. är viktigt. Undersökningar som gjorts visar att det kundsegment Revive vill nå är brett i fråga om ålder, kön och etnicitet vilket gör att det måste visas upp i marknadsföringen.
Reklambyrån som Revive har valt att jobba med har genom en kundundersökning av den utvalda målgruppen nått slutsatsen att tilltalet i bildmaterialet behöver vara:
- Bilder i färg
- Bildmaterialet ska visa olika typer av personer, kännas positivt, energifyllt och (väldigt viktigt) äkta
- Personer på bild ska vara varierat i fråga om ålder, kön och etnicitet.
VÄRDEORD: positivt, äkta och för alla.
ATT PRODUCERA: 4 STÅENDE bilder för den fiktiva kampanjen Fitness Tailored to You.
- Copy – Fitness Tailored to You
Bildbeskrivning: PORTRÄTTBILD. En nära porträttbild på en person som stannat upp i sitttränande och tittar in i kameran. Då Revive satsar på aktiviteter i inomhus såväl som utomhusmiljöer väljer du själv var vi möter personen på bilden. Bilden ska utstråla positivitet och glädje. Tänk på modellval, personregi, styling och hur personen på bilden fungerar ihop med omgivningen. Försök få till en bra modegrad utan att tappa känslan av naturlighet. Glöm inte att alla bilder i bildserien ska fungera ihop.
- Copy – Fitness Tailored to You
Bildbeskrivning: MILJÖBILD: En bild av person som utför en träningsaktivitet i miljö. I fråga om personen som utför aktiviteten så väljer du själv vem det är men tänk på att bildserien ska visa en bred representation av personer så försök hitta en karaktär du inte tidigare använt dig av. Vilken miljö du visar upp i bild är upp till dig men miljön ska kännas väl vald för aktiviteten och gå att koppla till träning. Hur detta visas är upp till dig men bilden får inte utstråla att träning är tråkigt eller negativt. Glöm inte att även den här bilden ska fungera ihop med de andra i bildserien.
- Copy – Fitness Tailored to You.
Bildbeskrivning: STILLEBEN-BILD. Här ska du göra en stilleben-bild på en eller flera träningsprodukter. Vilka produkter du väljer är upp till dig men de ska kommunicera träning. Observera att stilleben-bilden ska vara fotograferad i miljö som kommunicerar träning.
- Copy – Don´t hang up!
Bildbeskrivning: SITUATIONSBILD. Fjärde bilden ska visa två personer som är sysselsatta med att utföra en träningsaktivitet. Återigen är det viktigt att tänka på val av modell, miljö, aktivitet för att bildserien i sin helhet ska visa upp Revives breda erbjudande och att de riktar sig till en bred målgrupp. Precis som tidigare nämnts ska bilden utstråla positivitet. Tänk på utsnitt och att fylla bilden med det väsentliga – två personer som tränar.
Du lämnar in dina bilder som jpeg-filer tillsammans med din ansökan.
Lycka till med dina arbetsprover!