”Ett spännande konstnärligt klimat”

Senast ändrad

Malte Rödström bytte Göteborg och västkustens salta vatten mot Visby och Östersjöns horisont för att gå Kompositionslinjen på Gotlands Tonsättarskola. Nu är han inne på sin andra termin på ”Tonis” och känner sig fullproppad med intryck, kunskap och inspiration. ”Oavsett vart vindarna bär efter Tonis, blir tiden på skolan oförglömlig” säger Malte.

Malte Rödström, studerande Gotlands Tonsättarskola

– Alla studerandes olika riktningar, ambitioner och musikaliska smaklökar skapar ett spännande konstnärligt klimat, säger Malte.

Hur kommer det sig att du sökte till Kompositionslinjen på Gotlands Tonsättarskola?
– När jag var 16 år skrev jag musik till dans för första gången. Något vackert och stort såddes då i mig. Jag fortsatte att utforska rörelse och ljud under några års tid, bland annat från Oslo och Malmö och från en öde ö i Bohuslän.

– Jag sökte till Tonis för att vidga mina vyer och plöja ny mark. Jag vill ta med mig en stor, glänsande skattkista av ljud tillbaka till dansen.

Vad är det bästa med Gotlands Tonsättarskola?
– En av Tonis främsta och finaste egenskaper är att skolan jämt och ständigt omformas och blickar framåt tack vare lyhörda eldsjälar till lärare. Det är en sann fröjd att få växa och inspireras av en så rakryggad, lekfull och oändligt omtänksam utbildningsledare som Mattias Svensson Sandell!

Finns det något i undervisningen som du särskilt vill lyfta fram?
– Strukturlyssning är en kurs på skolan som jag håller väldigt kär. Alla studerande samlas, stannar upp, lyssnar och analyserar tillsammans. Vilsna och tvärsäkra resonemang blandas ihop till en spännande kompott.

– Även utanför kursen i strukturlyssning bjuder utbildningen på väldigt mycket lyssnande. På gammalt och nytt, vackert och urtråkigt. Att få ägna så mycket tid till att lyssna är något som jag är tacksam för. Det uppstår något särskilt i det kollektiva lyssnandet.

– Utbildningen springer ur en ganska klassisk västerländsk kompositionsanda. Detta gör att ett visst fokus prioriteras, oftast är det västerländska kompositörer och traditioner som cirkulerar i klassrummet.

Kan du berätta något om de samarbetsprojekt som skolan har med andra aktörer.
– Skolan ger möjligheten att samarbeta med Game Design-utbildningen på Campus Gotland, och under andra året på Tonis skapas FRST. Det är en väldigt spännande elektroakustisk konsert, som bygger på att skulptera med ljud genom diffusion. Trots projekt som dessa kan jag sakna att få stöta och blöta musiken med andra konstuttryck.

Har du något råd till den som funderar på att söka Kompositionslinjen?
– Kom och besök skolan om du är intresserad av utbildningen! Dörrarna till den vackra, gamla Tullkammaren står alltid öppna för nyfikna ansikten. Hoppas vi ses!

Läs mer om Kompositionslinjen här