Han skapar ny musik – med och för barn

Tor Tveite från Oslo går första året på Gotlands Tonsättarskolas tvååriga utbildning i komposition. Utöver den ordinarie undervisningen på skolan deltar han i ett externt projekt inom Sjungande barn, ett initiativ som drivs av Kungl. Musikaliska Akademien. Här får han praktiskt lära sig att skapa ny musik för barnkörer – tillsammans med barnen!

Tor Tveite, Gotlands Tonsättarskola

– Att skriva för barn innebär särskilda utmaningar och möjligheter som jag annars inte hade fått. På så vis lär jag mig saker som jag tror kommer till nytta även i annan typ av musik. Och så får jag lust att skriva ännu mer musik för barnkörer! säger Tor Tveite om projektet.

Sjungande barn är en landsomfattande rörelse som startade på initiativ av Kungl. Musikaliska Akademien, som tillsammans med barnen och deras vuxna visar vägen till mer sång. Målet är att, genom sång, skapa jämlika förutsättningar för alla barns rätt till sin röst.

Vad är din roll i projektet?
– Jag deltar i delprojektet ”Ny musik för unga röster”. Som namnet antyder är syftet med detta projekt att skapa ny musik för barnkörer. Projektet omfattar barnkör, körledare, tonsättare och tonsättarstuderande – som jag själv. Projektet ska synliggöra barn som medskapare till ny musik och barnröster som instrument, och mer konkret bidra till att det skapas ny musik.

Vad får du som studerande på Gotlands Tonsättarskola och blivande tonsättare ut av detta projekt?
–Jag får praktiskt använda mycket av det jag lär mig på utbildningen på Tonis. På skolan har vi även andra projekt där vi skriver ensembler utanför skolan, men detta är ett helt externt projekt där jag samarbetar med barnen i Stjärnkören i Visby och med körledaren Maria Wessman Klintberg.

Vad är det roligaste med projektet?
– Det är väldigt kul att jobba med barnen! De är energiska, öppna och intresserade. Något av poängen med projektet är att barnen ska vara med och skapa verken. De har främst varit med i arbetet med texten, men också bidragit som försökskaniner för mina musikaliska idéer. Det är också spännande att sätta sig in i vad som fungerar bra och mindre bra när man skriver musik för just barn.

Finns det utmaningar?
– Absolut! Den största utmaningen för mig har nog varit att skriva text, det har jag inte gjort tidigare. Som tur är så har jag fått bra hjälp av barnen i Stjärnkören. Mattias Svensson Sandell och Ida Lundén, två av mina lärare på Tonis, har väglett mig när det gäller det musikaliska. Ett stort tack till dem!

Vad tänker du om framtiden, efter utbildningen?
– Jag tar ett år i taget, så slipper jag att tänka på vad som ska hända sen!