Polina Pohosza är årets Konstmusiksyster

Polina Pohosza, som tog examen från Gotlands Tonsättarskola våren 2024, har tilldelats utmärkelsen Årets Konstmusiksyster.

Polina Pohoza, alumn från Gotlands Tonsättarskola

Konstmusiksystrar (Sisters in Contemporary Music) är ett nätverk för kompositörer och ljudkonstnärer som identifierar sig som kvinnor, icke-binära eller transpersoner. Vid nätverkets 10-årsjubileumsfest mottog Polina stipendiet, som har till syfte att uppmuntra och stödja kompositörer som är i början av sina karriärer.

Polina Pohozha är kompositör och ljudkonstnär, som även ägnar sig åt fotografi och bildkonst. Hon är utbildad klassisk pianist som på grund av den ryska invationen av Ukraina flyttade till Sverige.

Hennes musik fokuserar på sökandet efter identitet, både nationell, musikalisk och djupt psykologisk, genom experimentell solo- och gruppimprovisation, musikalisk komposition och pianoframträdanden.

Stort grattis Polina!