
– Det är så härligt när vi ställer oss i grupp och kollar på varandras arbeten. Man känner en riktig känsla av gemenskap, säger Donya.
Donya Willborg, som är 21 år och har bott i Stockholm i hela sitt liv, beskriver sig själv som en riktig stadsråtta. Kanske är det därför som hennes berättelser ofta utspelar sig i storstan. Hon har alltid tyckt om att rita och berätta historier, och att uttrycka sig konstnärligt på de flesta sätt som finns – så det är inte konstigt att hon fastnade för just animation.
– Jag har alltid älskat tecknad film, men jag fastnade rejält när jag var 11 år och hittade konsten och de tecknade serier som animatören Rebecca Sugar jobbat på. Det var runt den tiden som jag bestämde mig för att jag till varje pris skulle jobba med animation, säger Donya.
Vad gjorde du innan du började på Animation och experimentfilm?
– 2019 började jag på estetiska programmet inriktning animation på S:t Eriks Gymnasium. Det var underbart att få grotta ner sig i animerade projekt, med nackdelen att det fanns andra ämnen som krävde minst lika mycket tid. Gymnasiet var en krävande tid för mig psykiskt men 2022 lyckades jag ändå få min gymnasieexamen.
Hur kom det sig att du sökte Animation och experimentfilm?
– Efter att ha jobbat ett år på Pressbyrån efter gymnasiet kände jag mig ganska törstig efter att få vara kreativ. När jag gick på gymnasiet snackade vi om de olika alternativen som fanns till att plugga vidare, och då kom Animation och experimentfilm upp. Experimentfilms-delen kändes väldigt attraktiv för mig, eftersom jag ville jobba med annat än den digitala 2D och 3D som jag lärt mig på gymnasiet. Jag tyckte att det lät härligt att man fick lära sig analog 2D och Stop motion här.
Vilken typ av animation jobbar du helst med?
– Jag jobbar helst med 2D-animation och då helst tecknad på papper. Det finns något så konkret med att rita på papper och flippa papperna mellan fingrarna för att se ritningarna komma till liv. Digital 2D fungerar också för mig men analog 2D kommer nog alltid ha en speciell plats i mitt hjärta.
Var hittar du din inspiration?
– Jag tror att den framför allt kommer från egna upplevelser i livet. Saker som psykisk ohälsa, att hantera både sin egen och andras. Livet som queer, specifikt lesbisk. Musikaler har också alltid varit en enorm inspiration för mig, specifikt musikalerna av William Finn. Jag tycker att musikalteater och animation kompletterar varandra så bra. Rebecca Sugars konst har alltid varit en av mina största inspirationskällor.
– En av de viktigaste sakerna för mig i min konst är känslor, och relationen man har till sig själv och andra. Jag skriver nästan alltid om karaktärer i emotionellt laddade situationer som gör sitt bästa för att få sina emotionella behov mötta, ofta på stökiga sätt.
Vad betyder animation för dig?
– För mig betyder animation rörelse och liv. Man kan visa allt som inte kan visas i normal film, till exempel väldigt specifika känslolägen, och tydliggöra dem på intressanta sätt. Man snackar ibland om att ju mer förenklad en karaktärsdesign är desto mer kan man projicera sina egna känslor på den.
–Animation är teckning, målning, berättande, skådespeleri, ljudsättning och musik i ett. Det är så underbart att man kan använda så många kreativa medier när det gäller animation. Det finns inget bättre än det här för mig.
Vad är det bästa med Animation och experimentfilm?
– Människorna man träffar på utbildningen. Både under det första och andra året på skolan får man träffa många gästlärare och föreläsare som alla kan olika saker och har olika kunskaper att förmedla till en. Det är så otroligt tacksamt att alltid ha någon som förstår ens vision och kan hjälpa en att utveckla den till fullo. Man känner sig så stöttad, även från eleverna på skolan.
– Jag älskar också att utbildningen är så otroligt konkret och praktisk. Sen är det ju jättekul att få göra sin egen kortfilm under andra året.
Vad är det viktigaste du har lärt dig hittills på Animation och experimentfilm?
– Att låta sig själv vara en nybörjare på animation och bara köra på och se vad som funkar och vad som inte gör det. Det känns också jätteskönt att förstå sig på arbetsflödet inom alla olika animationsformer vi lär oss på skolan.
Vad är dina bästa tips till den som vill satsa på animation?
– Börja animera. Acceptera att mycket blir fult, och att det är okej. Prata med andra animatörer och stärk varandra i ert arbete. Kartlägg vad du gillar inom animation och håll på med det så mycket du kan. Att förfina tekniken kommer alltid efter det att man skapat något.
Hur ser dina framtidsplaner ut?
– Jag planerar just nu en ny kortfilm som jag tänker söka pengar till att skapa, när jag är klar med utbildningen. Min dröm är att skapa en 2D-animerad serie som kan sändas någonstans, kanske på SVT. Som det ser ut just nu är det en dröm, men planen är att jag bara jobbar på med animerade filmer och ser vad som kommer ut av det.