
– Jag vill skapa saker som håller länge, säger Heather, som flyttade till Sverige från Sydkorea för 6 år sedan.
Varför valde du att söka till Keramik på Konst & Kulturakademien?
– Jag snubblade över den här utbildningen av en ren slump. Jag kände bara till namnet “Gustavsberg” från koppar, tallrikar, handfat och toaletter, och jag var osäker på om jag verkligen passade för en konstnärlig utbildning. Jag trodde att det här med att studera och arbeta inom konst var något för andra människor, inte för mig.
– Men så mindes jag en kurs i keramik som jag gått några år tidigare, och kom ihåg glädjen jag kände av att arbeta med lera och skapa något med mina egna händer. Så jag övertygade mig själv om att allt nog skulle lösa sig, bestämde mig för att ge det en chans – och nu står jag här idag.
Vad är det bästa med utbildningen?
– Först och främst våra fantastiska lärare och gästlärare. De är inte bara otroligt kunniga, utan också generösa med sin vägledning, och de hjälper oss att göra våra idéer till verklighet. Det är så roligt att få bolla idéer och dessutom få en inblick i deras kreativa process.
– Mina klasskamrater! De kommer från många olika bakgrunder, med olika erfarenhet inom keramik och – till min förvåning – helt olika stilar! Det gör att samarbetet blir unikt och öppnar upp nya perspektiv och visar saker jag aldrig ens tänkt på att prova själv. Här får man inte bara lära sig om keramik utan också om hur det är att vara konstnär och hantverkare.
– Vi har också en fantastisk studio som är helt ny och fräsch. Utbildningen ger en stabil grund och omfattar alla tekniker man behöver för att komma vidare. Jag njuter verkligen av varje projekt vi gör tillsammans!
Vad är det viktigaste du har lärt dig hittills på utbildningen?
– Att vara närvarande i processen – men samtidigt inte fastna i den. Jag har lärt mig att testa och förbereda mig så mycket som möjligt, men också att acceptera att jag vid en viss tidpunkt måste släppa taget och låta processen ha sin gång.
– Allt kan gå fel när man arbetar med lera, och att försöka förutse slutresultatet helt och hållet är nästan omöjligt som nybörjare. Det kan vara överväldigande ibland, men jag försöker intala mig att det faktiskt är spännande. Varje verk är unikt, och även när något inte blir riktigt som jag tänkt mig, finns det alltid något att ta med sig från upplevelsen.
Har du några tips till blivande studerande på Keramik?
– Ett råd som fastnat hos mig sedan jag började här, är att vara förberedd men inte för uppstyrd. Ibland, när man har en idé eller en tydlig vision, kan man bli så låst vid sitt ursprungliga mål att man missar de där spontana, oväntade gnistorna av inspiration som dyker upp längs vägen.
– Jag försöker påminna mig om att jag inte är här bara för att skapa mästerverk, utan för att utforska och testa gränserna. På en utbildning har man ju möjligheten att göra i princip det man vill – om man bara vågar. Och det har verkligen hjälpt mig att njuta av processen och omfamna alla misstag längs vägen!
Vad har du för framtidsplaner och drömmar?
– Just nu vill jag fortsätta att studera keramik på en högre nivå, eftersom jag fortfarande är ny i den här världen och vill ha fler möjligheter att utforska.
– Min stora dröm är att, inom de kommande åren, skapa en mötesplats – en studio, ett kafé, en butik – där jag kan dela intresset och kärleken till konsten och få möjlighet att sprida det jag älskar till alla!