Konstnärligt projekt: Utrymme att ta risker

Skådespelaren och mimaren Liv Meijer Nordgren sökte till Konstnärligt projekt för att fördjupa sig inom performancekonst – och för att våga testa nytt och utmana gränser. Tillgången till både dansstudio och ateljé på skolan har varit avgörande för Liv, då hennes projekt innehåller både skulpturala objekt och fysisk gestaltning.

Fotografi på Liv Meijer Nordgren, studerande på Konstnärligt projekt.

– Det överraskade mig hur många olika uttryck som ryms inom utbildningen, och variationen hos mina klasskamrater. Jag hade inte heller förväntat mig att utbildningen skulle innehålla så mycket konstnärlig handledning, säger Liv Meijer Nordgren om Konstnärligt projekt på Konstskolan.

Liv Meijer Nordgren har studerat fysisk teater i Finland i fyra år, och efter sin examen där har hon arbetat som skådespelare/mimare under flera år. Det var när hon flyttade till Järvsö för några år sedan och gick med i ett konstkollektiv som hon började intressera sig för performancekonst.

– Det tog mig djupare in i min egen praktik och de senaste åren har jag parallellt med mitt skådespelaryrke arbetat med egna performanceverk och tvärkonstnärliga konstprojekt. För tillfället driver jag kulturkollektivet Upp på Botten i Järvsö samt arbetar som skådespelare/mimare med bland annat Kauri Honkakoski Company i Helsingfors, berättar Liv.

Varför valde du att söka till Konstnärligt projekt på Konstskolan?
– Jag sökte till Konstnärligt projekt för att fördjupa mig ytterligare i performancekonst samt för att få möjlighet att arbeta fokuserat med ett projekt under en längre period. Genom mina studier vill jag även utmana gränser och prova på saker som kan kännas riskabla i en professionell kontext.

Vad tyckte du var det bästa med utbildningen?
– Att få tid och utrymme för att undersöka olika möjligheter inom mitt uttryck samt få vägledning av konstnärer från olika sammanhang och uttryck. Då mitt projekt innefattar både tillverkning av skulpturala objekt samt fysisk gestaltning så har tillgången till både dansstudio och ateljé parallellt varit viktig för mig. Att kunna arbeta med ett individuellt projekt i ett socialt sammanhang har även tillfört mycket i min process.

Vad är det viktigaste du tar med dig från Konstskolan?
– Hur lärorikt det är att hjälpas åt i en process och hur viktig dialogen är för att förstå sig på sitt eget konstnärskap. Och att det mesta går att få till så länge man insisterar på det.

– Mina råd till blivande studerande på Konstnärligt projekt är att ta hjälp av dem runt omkring sig. Att hitta sitt eget sätt att arbeta på. Våga prova sig fram och ha kul.

Vad har du för framtidsplaner?
– Jag vill fortsätta frilansa som performancekonstnär och mimare, hitta metoder för att ständigt utvecklas och inspireras inom mina uttryck samt upptäcka fler sammanhang både nationellt och internationellt. Jag vill utforska scenkonst i flera olika kontexter och miljöer och experimentera med både uttryck och form. I framtiden önskar jag även gå en master för att få möjlighet att djupdyka ytterligare i det jag påbörjat.

Läs mer om Konstnärligt projekt