Klagomålshantering

Det är viktigt att du som studerar på Folkuniversitetet är nöjd med din utbildning.

Ibland uppstår det situationer som du inte är nöjd med och då vill du kanske framföra ett klagomål. Vi har därför skapat en rutin för hur du som elev ska göra och vem du ska vända dig till om du har ett klagomål och hur vi på skolan sedan gör med klagomålet. Rutinen ska vara tydlig för dig som elev, du ska veta vem du kan vända dig till med dina klagomål och att ditt klagomål ska tas om hand om inom 3 veckor. Rutinen ska också vara tydlig för dig hur du kan gå vidare med ditt klagomål om du inte är nöjd med hur det har behandlats. Enligt skollagen ska alla klagomål utredas och åtgärdas.

Du är alltid välkommen att inkomma med dina förslag och klagomål till rektor.

  1. En elev som vill framföra ett klagomål vänder sig i första hand till sin lärare. Läraren kommer att ta emot elevens klagomål och sitta ner och prata med eleven och utreda vad som hänt. Läraren fyller i Göteborgs stads klagomålsblankett och skickar den sedan vidare till skolans rektor som sparar den hos sig och den finns då med vid årets slut då en sammanställning görs av rektor på skolan. Skulle klagomålet handla om en kränkning kommer det att skickas direkt till rektor på Arbetsmarknad och vuxenutbildning.
  2. Om klagomålet inte rör en situation i klassrummet utan utbildningen som helhet, eller om ansvarig lärare inte behandlar klagomålet på ett sätt som du som elev inte är nöjd med, vänder du dig till skolans rektor. Rektor kommer då att utreda klagomålet och återkoppla eventuella åtgärder till dig som elev utifrån det.
  3. Om du upplever att du fortfarande inte är nöjd med hur rektor behandlar ditt klagomål kontaktar du vår regionchef Daniel Jonlund.

Rektor och verksamhetschef: Katarina Einald