Hur väcktes ditt intresse för att skriva?
– Jag växte upp i en kreativ familj där man gjorde saker med händerna; målade, tecknade eller skrev. Fantasin uppmuntrades. Min syster berättade en påhittad historia varje kväll och jag tvingade min mamma att läsa i timtal innan jag själv kunde. Jag gick ofta själv i skogen medan historier växte fram som jag sedan sprang hem och skrev ner.
Hur kommer det sig att du valde Skrivarakademin?
– När jag lusläste hemsidan fann jag en utbildning med seriöst upplägg, verksamma författare som lärare och ett engagemang som gick genom texten. Det ville jag bli en del av.
Du har gått både Skrivarlinjen och Skrivarlinjen Projekt på Skrivarakademin, vad är det viktigaste du tar med dig?
– Framförallt värdet av att få vara i författandet till hundra procent med andra lika dedikerade personer under kompetent vägledning. Verktygslådan jag fått med mig är blytung av redskap som jag aldrig hade fått annars. Att våga lämna ut sin text och att analysera andras, få nya ingångspunkter och bli en mer utvecklad läsare. En förstärkt tro på min egna röst i skrivandet. Jag tycker att alla som ser sig själva som författande människor ska ge sig själva möjligheten att gå på Skrivarakademin.
Du har blivit publicerad av Storytel, Populär Poesi och tidskriften Klass. Berätta!
– Det är roligt och utmanande att skriva i olika former. Jag har fått fem tapstories, korta sms-historier, publicerade på Storytel. Sedan en historia om exkludering på P1 Tendens. Jag skickade in tre dikter: Sortering-Återvinning-Kretslopp, som publicerades nu i Populär Poesis webbutgåva. Min novell Löpande bandet publicerades i tryckt form i nyutkomna Klass nr 18.
Hur ser dina framtidsplaner ut?
– Jag vill bli författare på heltid men vet också hur svårt det är. Det känns lockande att vara i en litterär miljö och därför skulle jag vilja arbeta som förlagsassistent. Med min kombination av administration och intresse för text hade det varit optimalt! Jag ska definitivt fortsätta att ha strikta skrivrutiner, åka på skrivretreat och hålla hårt i mina författande vänner från utbildningen. Det är upp till mig att förvalta det här nu.