Från brevbärare till modern kartritare
Yrkeshögskoleutbildningen gav Tom helt ny yrkeskompetens och många möjligheter till nya arbeten.
Tom Brodin arbetade som brevbärare i Gävle under 25 år. Det var 25 år med tidiga morgnar, hundratusentals brev, adresser och trappor. Ett bra jobb, men tungt och slitsamt i längden. Ryggen började protestera. Två diskbrock och ett antal sjukdagar senare bestämde han sig. Han utmanade tryggheten och valde en helt ny väg – Tom började plugga.
Tips från en släkting
Viss inspiration kom från en släkting som jobbade med GIS på Lantmäteriet. Lantmäteriet är en stor och stabil arbetsgivare i Gävle och GIS – geografiska informationssystem –är ett sätt att samla, hantera och analysera data. Med geografin som utgångspunkt länkar GIS samman olika lager av data och skapar därmed samlat underlag för djupare insikter om mönster, samband och situationer – vilket i sin tur bäddar för smartare beslut. Detta IT-jobb väckte Toms intresse.
Först fick jag nobben
Det är inte för inte som Gävle kallas Sveriges GIS-huvudstad. Staden erbjuder GIS-utbildning både på universitets- och yrkeshögskolenivå. Tom önskade sig en yrkesinriktad utbildning med stort arbetsfokus, det var ju trots allt över 25 år sedan han satt i skolbänken. Släktingen rekommenderade Folkuniversitetets YH-utbildning till avancerad GIS-användare. Tom tog kontakt men fick nobben, han hade inte rätt behörighet och blev hänvisad att läsa engelska via Komvux. Efter ett år på Komvux försökte han på nytt och denna gång godkändes såväl behörighetskrav som urvalsprov. Bland ett par hundra sökande, erbjöds Tom en av de 35 utbildningsplatserna.
Distans passade mig perfekt
Folkuniversitetets ettåriga YH-utbildning var en distansutbildning. ”Distansstudier funkade bra hemifrån, berättar Tom, jag kunde se till att barnen kom iväg på morgnarna, sedan hade jag hela dagen för mig själv och mina studier. När familjen återvände framåt eftermiddag/kväll kunde jag lägga pluggandet på hyllan och ägna mig åt annat. Det passade mig helt perfekt faktiskt.”
Ville hela tiden lära mer
Det skulle visa sig att Tom tog sig igenom utbildningen utan problem. ” En viss nervositet kom smygande inför starten. Men den försvann ganska fort. Pluggandet gick bra, eftersom utbildningens upplägg passade mig. Vi tog en uppgift i taget och betade oss metodiskt fram vecka efter vecka. Varje måndag presenterades en ny uppgift som skulle vara löst innan helgen. Det var ett tydligt och bra upplägg. Vissa uppgifter var så klart mer avancerade och kunde bli stressiga, det mesta funkade dock utan större tidspress för min del. Men så var jag också väldigt noga med att ha jobbat igenom alla labbövningar innan uppgiften kom. Det är möjligt att jag var väldisciplinerad… men jag tänkte inte så. Jag drevs mest av att det var roligt, jag ville hela tiden lära mig mer.”
Gemensamt tentaplugg
Även om pluggandet skedde på distans var det mycket kontakt klasskompisar emellan och även med utbildningsledarna på Folkuniversitetet. ”Det fanns alltid någon att fråga om något var oklart. Vi klasskompisar hjälptes åt på något sätt, även om vissa pluggade från Malmö och Göteborg. Man kunde alltid slänga ut en fråga eller kommentar om något var för klurigt. Inför tentorna hade vi gemensamt tentaplugg. Vi la tid på att diskutera instuderingsfrågorna och lösa dem tillsammans. Ja, vi var ett bra gäng, jag har fortfarande kontakt med några.”
LIA - öppnade ny yrkesdörr
Utbildningens två LIA-perioder (kvalificerad form av arbetsplatsförlagt lärande) skulle visa sig bli avgörande. I sin jakt efter LIA-plats fick Tom kontakt med Calluna. Ett miljökonsultföretag som specialiserat sig på biologisk mångfald i förhållande till samhällsutveckling.
Callunas Gävlekontor erbjöd Tom LIA-plats med uppgift att skapa interaktiva kartor över markytor som Callunas biologer inventerat inför större byggnadsprojekt (till exempel vägar, infrastruktur eller bebyggelse). ”Steg ett var att skapa en grundstruktur för själva kartområdet, därefter fylla på med alla uppgifter inventerarna återkom med och slutligen färdigställa en korrekt och pedagogisk interaktiv karta. Miljökonsulterna använder sedan kartan vid presentationer av markens olika naturvärden och vilka hänsyn som behöver tas i samband med aktuellt byggnadsprojektet. Oftast är det kommuner och vägverket som beställer inventeringarna. Det här var ett väldigt intressant sätt att arbeta med GIS, tyckte jag.” När det var dags för LIA-period nummer två välkomnades Tom tillbaka till Calluna.
Efter ett års distansstudier examinerades Tom som Avancerad GIS-användare. Han fick ett par dagars sommarlov innan han åter klev han in på Calluna, nu som projektanställd och delaktig i en mängd olika projekt. ”Jag bidrar med mina GIS-kunskaper när och där det behövs. Jag har färdigställt en hel del kartor, bland annat inför ett motorvägsbygge. Markens naturvärden hade inventerats och jag kopplades på för att skapa den slutgiltiga presentationskartan. Det här är väldigt kul och den handledare Calluna försåg mig med vid första LIA-perioden har varit guld värd, han har introducerat mig till yrket på bästa möjliga sätt och vi har fortfarande mycket kontakt.”
Nöjd och stimulerad
”Jag är så nöjd över beslutet att vidareutbilda mig. Ryggvärken avtar och jag mår mycket bättre. GIS är framtiden för mig! Jag känner att mina kunskaper gör nytta och lär mig nytt precis varje dag, det ger mig stimulans. Innan utbildningen trodde jag att det bara var Lantmäteriet som behövde GIS-kompetens, men nu har jag förstått att behovet av GIS är betydligt större. Det är klart att även de gamla hederliga papperskartorna påverkas av IT-utvecklingen. Numera är det interaktiva kartor som gäller. Kartor späckade med kunskap som består av flera lager matnyttig information, kartor som kan presenteras på olika sätt beroende på vad man vill veta.”
Det var lätt värt det!
Intervjun lider mot sitt slut och Tom knäpper igen sin Callunajacka för att cykla hemåt. På en ny, fin Monark-cykel, en gåva från posten efter 25 år trogen brevbärartjänst. Men stannar upp och tillägger: ”Så här i efterhand känner jag tacksamhet över att allt har gått bra, från början till slut. Det är trots allt bara 1,5 år sedan jag började plugga engelska på Komvux och nu sitter jag här med avancerad GIS-kompetens… Ja, det var lätt värt det!