Ekonom och förskolärare ska bli läke- och livsmedelstekniker

Varken Emelie eller Pontus har naturvetenskaplig bakgrund, ändå hittar vi dem på utbildningen till läke- och livsmedelstekniker. Läs om hur de kom in på life science-spåret.

Emelie sökte alternativ med bättre chanser att få jobb

När det var dags för Emelie att gå gymnasiet föll valet på det populära ekonomiska programmet. Efter studenten visade det sig att det inte var helt lätt att få jobb inom det ekonomiska området då konkurrensen var stor. Hon började leta på nätet efter alternativ, hittade Life Science som lät spännande och fastnade för och läke-och livsmedelsteknik.

Emelie kom in på utbildningen läke- och livsmedelstekniker efter att ha gjort en sen ansökan och startade därför lite senare än de andra. Hon behövde lägga lite extra tid på att komma i kapp, men med hjälp av lärare och klasskamrater så gick det bra. Det var alltså inga problem vare sig att börja senare eller att inte ha ”rätt” bakgrund.  

”Att inte ha naturvetenskapliga ämnen på gymnasiet är inte ett hinder, eftersom den grundläggande kunskapen är tillräcklig för att förstå de mer avancerade ämnena”, säger Emelie. Hon är heller inte ensam om att inte ha en naturvetenskaplig bakgrund, tvärtom är det flera i klassen som inte är naturvetare från början. ”Alla har hjälpt varandra och kunskapen byggs upp steg för steg”, säger Emelie.

Emelie tipsar gärna andra som också saknar naturvetenskaplig bakgrund att våga ta steget in i Life Science-världen.

 

Lab science research glass items adding drop to one of several test tubes. A scientific experiment in a science research Laboratory.

Förskolläraren Pontus ville göra något nytt i livet

Pontus studerar nu sin andra termin på utbildningen till läkemedels- och livsmedelstekniker. Han läste samhällsvetenskap på gymnasiet, delvis för att undvika mycket matematik. Efter det arbetade han som resurs i förskolan samtidigt som han studerade på universitetet till förskollärare. Med över 14 års erfarenhet inom förskoleväsendet, både som resurs och senare som förskollärare, kände han att det var dags för något annat.

"Jag ville göra något nytt i livet, testa en ny väg. Det verkade spännande att arbeta inom en annan bransch och få nya utmaningar," berättar Pontus om sitt beslut att söka till utbildningen läke- och livsmedelstekniker på Folkuniversitetet i Uppsala.

Trots att han saknade en naturvetenskaplig bakgrund från gymnasiet har han inte upplevt det som ett hinder. "Man lär sig det mesta under utbildningen. Det handlar mer om att vara nyfiken, vara med på lektioner, våga ställa frågor och ta in ny kunskap än att ha en specifik bakgrund."

Vad skulle du säga till någon med en samhällsvetenskaplig eller teoretisk gymnasieutbildning som funderar på att söka en mer naturvetenskapligt/tekniskt inriktad YH-utbildning?
"Våga testa! Följ med på lektionerna, var engagerad och fråga om hjälp när det behövs – du kommer att få det. Det är ingen nackdel att ha läst samhälle, för de flesta utbildningar handlar om att lära sig längs vägen. Man får grunden på utbildningen och lär sig ännu mer när man kommer ut i arbetslivet.”

Hur upplever du utbildningen hittills?

"Jag tycker att utbildningen är väldigt bra! Den ger en bred kunskap, det är övergripande och jag lär mig mycket om både läkemedels- och livsmedelsbranschen."

Vad är mest spännande?
”Jag är särskilt intresserad av livsmedelsteknik – hur produkter processas, hur saker och ting kommer in i affärsområdet, samt hur de utvecklas, tillverkas och kontrolleras. Det är fascinerande att se hur livsmedel och läkemedel genomgår olika processer innan de når konsumenten.”