Utbildningens innehåll
Yh-programmet Rekryterare består av 80 veckor heltidsstudier, varav 20 veckor består av praktik (LIA) ute på ett företag.
Här kan du läsa om utbildningens alla kurser, dess innehåll och mål. Yrkeshögskolepoäng förkortas yhp och 5 yhp motsvarar en veckas heltidsstudier.
År 1
Yrkesrollen, grundläggande projektmetodik, 5 yhp
Målet med kursen är att ge en grund för fortsatta studier genom att jobba med projektmetodik. Kursen ger en tydlig bild av yrkesrollen och dess kompetensprofil, samt hur utbildningen är upplagd för att nå målen. I kursen tas även studieteknik upp, lära-känna-övningar för att förstå hur en grupp samverkar och utvecklas. I kursen ingår också ett särskilt avsnitt om hur det är att studera på distans.
Rekrytering och HR - en introduktion, 10 yhp
Målet med kursen är att ge dig en introduktion till ämnesområdet HR och kunskap om hur sambandet mellan HR och företagets mål kan se ut. Kursen går också igenom konsekvenser om en rekrytering inte går som man har tänkt. Vidare är målet att ge dig en förståelse för hur man kan arbeta med frågor som får personal att trivas och prestera bättre, samt hur man arbetar med Employer branding. Efter genomförd kurs har du även fått beröra frågor kring konflikthantering, kompetensutveckling och självledarskap. Kursens syfte är att ge en övergripande helhetsbild över yrkesområdet.
Företagande, försäljning och hållbarhet i affärer, 30 yhp
Målet med kursen är att ge dig kunskaper om försäljningsarbetet i samband med rekrytering. Kursen kommer att fokusera på hur ett säljarbete planeras och hur en säljorganisation är uppbyggd. Målet med kursen är också att ge dig kunskaper, färdigheter och kompetenser som möjliggör ett strategiskt och hållbart säljarbete med hjälp av professionellt relationsbyggande och ett systematiskt kvalitetsarbete för en bra kundvård.
Rekryteringsprocessen, 45 yhp
Målet med kursen är att ge dig kunskap om rekryteringsprocessen i sin helhet. Du får kunskap om hur man arbetar strukturerat under hela processen, från det första mötet med kunden och dess organisations behov till kartläggning av efterfrågad kompetens och utformning av kravprofil. Målet med kursen är också att ge dig kunskaper inom kompetensbaserad intervjumetodik, digitala verktyg, offert, marknadsföring, annons och kvalitativ referenstagning. Du får också kunskap om olika former av rekrytering och hur de skiljer sig åt inom exempelvis offentlig och privat sektor. Fokus ligger på mångfald och breddad rekrytering.
Grundläggande psykologi vid rekrytering, 25 yhp
Målet med kursen är att ge dig grundläggande kunskaper inom området psykologi. Detta för att du på ett kvalitativt sätt ska kunna göra personbedömningar i samband med rekrytering och kunna genomföra presentationer av personlighetstester med insikt och förståelse om bakgrund/orsak till utfall. Kursen syftar också till att ge kunskap, färdighet och kompetens inom olika personlighetstyper och om vilka personlighetsdrag och kompetenser som marknaden ofta efterfrågar. Kursen ger också dig kunskap om drivkrafter, motivationsteori och påverkansprocesser och ger färdigheter för att på ett framgångsrikt sätt arbeta med människor, organisationer och beteendevetenskapliga processer.
Personlighetstester och psykologiska test, 15 yhp
Målet med kursen är att ge dig kunskap, kompetens och färdighet inom området personlighetstestning och förmåga att självständigt kunna använda testning som ett arbetsverktyg i rekryteringsprocesser. Målet med kursen är också att ge dig kunskap och förståelse för metodiken bakom psykologiska mätningar i allmänhet och för det aktuella testet i synnerhet. Kursen utvecklar förmågan att kunna använda testmetoderna självständigt, tolka resultaten, anpassa återkopplingsmetodiken och analysera egenskaper inför matchningen mellan kandidat och arbetsgivare.
Kommunikation, presentation och retorik, 20 yhp
Målet med kursen är att ge dig kunskap, färdighet och kompetens för att bli en trygg och effektiv kommunikatör och därmed känna sig säkrare i sin roll och i mötet med kunder och kandidater. Målet med kursen är också att ge dig möjlighet att på ett säkert, tydligt och säljande sätt kunna presentera information inför små och stora grupper, vinna förtroende och argumentera på ett framgångsrikt sätt. Efter genomförd kurs ska du ha insikt om vårt kroppsspråk och ton för att bemöta människor på ett professionellt sätt i en effektiv och anpassad kommunikation. Efter genomförd kurs kommer du att ha kunskaper om retoriska metoder och samtalsmetodik.
Digitala hjälpmedel i rekryteringsprocessen, 15 yhp
Målet med kursen är att du får kunskap om digitaliseringens påverkan på samhället, vilka möjligheter inom rekrytering det ger samt vanligt förekommande digitala hjälpmedel, såsom CV-robot och AI. Du får verktyg och modeller för att självständigt jobba med statistik och uppföljning.
Lärande i arbete 1 (LIA 1), 40 yhp
Målet med LIA-kursen är att du ska praktisera de teoretiska kunskaper, färdigheter och kompetenser som förvärvats hittills i utbildningen. Du ska kunna återkoppla till tidigare förvärvade kunskaper och under handledning genomföra arbetsuppgifter inom rekrytering. Du ska också kartlägga branscher och företag samt identifiera relevanta kandidater till uppdrag inom rekrytering, annonsera och göra urval. Dessutom ska du på ett självständigt sätt ta den första kontakten med kandidater, beskriva tjänsten och genomföra telefonintervjuer. Du ska få boka in kandidater på intervjuer och sköta administrationen i samband med processen i företagets affärssystem.
År 2
Arbetsrätt och affärsjuridik, 30 yhp
Målet med kursen är att du ska få kunskaper inom arbetsrätten och affärsjuridiken så att rekryteraren undviker juridiska fallgropar och tvister i vardagen och i upprättandet av avtal. Målet med kursen är också att ge dig kunskaper, färdigheter och kompetens i frågor som rör de lagar, regler och förskrifter som är styrande i branschen. Särskilt fokus ligger på olika typer av anställningsavtal.
Affärsekonomi, kalkylering i samband med offert, 25 yhp
Målet med kursen är att ge dig grundläggande kunskaper inom affärsekonomi. Du får kunskaper om begrepp inom ekonomistyrning med fokus på kalkylering, budgetering, resultatplanering och analys. Kursen kommer att fokusera på rekryteringsbranschens arbete med budget, kostnadsberäkningar och resultat i samband med offert.
Organisation, ledarskap och projektledning, 30 yhp
Målet med kursen är att ge dig kunskap, färdighet och kompetens om organisation och ledarskap. Målet med kursen är också att ge dig kunskap inom projektledning för att på bästa sätt förberedas inför yrkesrollens ledning av projekt inom rekrytering. Efter genomförd kurs ska du ha kunskap om projektets olika faser; planering - genomförande - avslut och på ett självständigt sätt kunna leda och genomföra projekt. Kursen syftar också till att ge kunskap om ledarskap ur ett historiskt och etiskt perspektiv samt om de situationer som uppstår i samband medledarskapet och förståelse för chefens roll och utmaningar. Kursen ger dig förutsättningar för att kunna arbeta med olika organisationer och med olika organisationskulturer i din framtida roll.
Systematisk omvärldsanalys och strategiutveckling, 20 yhp
Målet med kursen är ge dig kunskaper, färdigheter och kompetenser i hur man på ett effektivt sätt kan arbeta med omvärldsanalys. Kursens syfte är att skapa förståelse för vikten av ett systematiskt omvärldsarbete i den affärsmässiga verksamheten och ge dig verktyg för att koppla kunskaper inom omvärldsanalys till strategi och affärsutveckling. Målet med kursen är också att ge dig förståelse för hur verksamheter kan minimera risker, följa trender och öka affärsnytta.
Lärande i arbete 2 (LIA 2), 60 yhp
Målet med kursen är att du ska fördjupa dina teoretiska kunskaper genom praktiskt arbete i verklig miljö. Du ska kunna återkoppla till tidigare förvärvade kunskaper och självständigt genomföra arbetsuppgifter inom rekrytering.
Examensarbete, 30 yhp
Målet med kursen är att du självständigt ska genomföra en studie eller ett projekt, för att med ett vetenskapligt- och källkritiskt förhållningssätt kunna använda, tillämpa och vidareutveckla de kunskaper, färdigheter och kompetenser som skapats i utbildningen. Arbetet skall ha sin utgångspunkt inom utbildningens huvudområde och utgå från de frågeställningar och utmaningar som finns i branschen. Arbetet ska ha en teoretisk och praktisk förankring samt ett analyserande och ifrågasättande förhållningssätt.