Om utbildningen
Yh-programmet Socialpedagog består av 80 veckor heltidsstudier, varav 20 veckor består av LIA-kurser.
- Socialt arbete - yrkesintroduktion, organisation, lagstiftning
att tillämpa relevanta lagar och författningar inom det sociala området
arbeta med ett hälsofrämjande förhållningssätt
att dokumentera på individnivå enligt gällande regelverk och praxis
- Utveckling, socialisation och livsvillkor – individ-, grupp- och samhällsstrukturer
om hur avvikelse och normalitet skapas, vidmakthålls och förändras i samhället.
om utsatta livssituationer i relation till kön, klass, sexualitet, etnicitet och ålder.
om omfattning, karaktäristik och konsekvenser av olika utsatta gruppers problematiska livssituationer.
- Psykisk ohälsa och psykiska funktionsnedsättningar
att kommunicera med, bemöta och stödja människor med psykiska funktionsnedsättningar, psykiska sjukdomar eller andra liknande problem och störningar.
att uppmärksamma de behov och svårigheter som personer med psykisk funktionsnedsättning kan ha i det dagliga livet
att möta, bemöta och stödja människor i kris
- Socialpedagogik och socialt arbete
att göra självständiga och kritiska bedömningar, urskilja, formulera och lösa problem
självständigt och i samarbete med kollegor kunna tillämpa socialpedagogiska idéer i konkret praktisk verksamhet
medverka till positiva förändringsprocesser och ge professionellt vardagsstöd
- Socialpedagogiskt arbete med unga
tillämpa socialpedagogiska metoder i arbetet med unga
göra professionella etiska överväganden utifrån den värdegrund och lagstiftning som reglerar verksamhetsfältet
tillämpa ett barn-, familj, och nätverksperspektiv
- Missbruk, beroende och samsjuklighet
kunskapsbaserade metoder för motivation och förändring
identifiera olika konsekvenser av missbruk och beroende på individ- och gruppnivå samt konsekvenser av olika handlingsstrategier i socialt arbete med personer som är i riskbruk eller missbruk
- Psykisk ohälsa och antisocial problematik
använda sig av olika relevanta behandlingsinsatser i förhållande till människor med psykisk ohälsa, antisocial problematik, psykiska sjukdomstillstånd, samsjuklighet och psykiska funktionsvariationer
omsätta omvårdnadsteorier i praktisk handling
arbeta med barn-, familj, och nätverksperspektiv
stödja, motivera och vägleda människor som har ett psykiskt sjukdomstillstånd, eller psykisk funktionsvariation med samtalet som pedagogiskt verktyg
göra professionella etiska överväganden utifrån den värdegrund och den lagstiftning som reglerar verksamhetsfältet
- Integrationspedagogiskt socialt arbete
agera brobyggare mellan olika samhällsinstitutioner i syfte att främja nyanländas etableringsprocess
bemöta personer med migrationsrelaterade sociala dilemman samt utifrån grundläggande kunskaper om stressbeteenden främja utveckling av återhämtning (resiliens)
arbeta med barn-, familj, och nätverksperspektiv
hantera svåra samtal, identifiera och förebygga situationer där konflikter alstras samt hantera konfliktsituationer som har uppstått
- Socialt arbete i nationellt och internationellt perspektiv
kombinera arbetsrelaterade erfarenheter och teoretisk kunskap till förståelse för det sociala vård- och behandlingsarbetet
arbeta med vetenskapligt förankrade metoder
samla in, bearbeta, sammanställa, analysera, utvärdera och redovisa information på ett systematiskt sätt