Diplomerad E-commerce manager Distans Live

Plats Distans

Vill du jobba med marknadsföring, försäljning och affärsutveckling inom digital handel? Diplomerad E-commerce Manager ger dig en bred och tvärfunktionell roll i en växande bransch.

Boka nu

Förkunskaper:

Inga särskilda förkunskaper krävs men god datavana och grundläggande förståelse för e-handel är en fördel.

Kursen passar dig som vill starta och driva en framgångsrik dropshipping-e-handel. Du kan vara nybörjare inom e-handel, egenföretagare, eller arbeta inom detaljhandeln och vilja utöka din verksamhet online. Kursen är också lämplig för dig som vill skaffa nya kunskaper för att stärka din karriär inom e-handel.

Mål:

Diplomkursen syftar till att utrusta dig med färdigheter för att analysera och optimera digital handel, att förstå kund- och försäljningsdata för att driva utveckling och tillväxt. Du lär dig hantera det digitala handelsekosystemet, samt att förstå kundflöden över olika kanaler. Ledarskap och samarbetsförmåga är viktiga delar för att framgångsrikt kunna leda och kommunicera handelsstrategier. Kursen berör även utveckling av strategier för varumärkes- och försäljningsdrivande marknadsföring samt att skapa en stark kundcentrerad upplevelse i den digitala handelsmiljön.

Kursinnehåll:
Grundläggande om dropshipping
●    Vad är dropshipping och hur fungerar det?
●    Fördelar och nackdelar med dropshipping-modellen
●    Att välja rätt dropshipping-leverantörer och produkter
●    Lagliga och etiska aspekter av dropshipping
●    Så hanterar du kundtjänst och returer inom dropshipping

Bygga och optimera din e-handelsplattform
●    Design och användarvänlighet för din webbutik
●    Integration av betalningslösningar och leveransalternativ
●    Automatisering av orderhantering och uppföljning

Marknadsföring och försäljning
●    Strategier för digital marknadsföring specifikt för dropshipping
●    Användning av sociala medier för att driva trafik och försäljning
●    Organisk marknadsföring versus betald annonsering
●    Skapa engagerande innehåll som konverterar
●    Kort introduktion till Facebook Ads och TikTok Ads
●    Analys av marknadsföringsresultat

Praktiska verktyg och resurser
●    Användning av verktyg som Oberlo och AliExpress för produktimport
●    Automatisering av marknadsföring och kundhantering
●    Hantering av lager och logistik trots dropshipping-modellen
●    Användning av AI-verktyg för marknadsföring och kundanalys

Gruppstorlek

Antalet deltagare är begränsat till 12 personer.

Upplägg

Kursen går en gång i veckan. Kursen omfattar totalt 23 teoretiska genomgångar via Zoom, online en gång i veckan men även individuell handledning via Moodle två sammankomster per månad (90 minuterspass). 

Hemarbete för deltagaren via Moodle krävs varje vecka, vilket ger flexibilitet för deltagarna att studera enligt sin egen tidsplan. Moodle används för kursaktiviteter och tillhandahåller kursmaterial samt inspelningar från lektioner.

Deltagarna förväntas avsätta några timmar varje vecka för studier och uppgifter via Moodle, i linje med de schemalagda lektionerna. Varje modul i Moodle motsvarar kursens sex ämnen och innehåller relaterat material och uppgifter. Kursledaren planerar individuella, regelbundna avstämningar för att säkerställa framsteg och besvara frågor.

Hemarbete beräknas vara 1-3 timmar per vecka samt uppskattningsvis 5-10 timmar i samband med diplomarbetet och slutprov i slutet av kursperioden.

Diplomarbete

Som avslutning på utbildningen genomför du ett diplomarbete. Under arbetet får du tillfälle att praktiskt pröva de teorier, metoder och verktyg som du har lärt dig under utbildningen.

Intyg och diplom

Intyg utfärdas efter utbildningens slut för de deltagare som varit närvarande minst 75% av tiden och förutsatt att hela avgiften är betald. Om du uppfyller dessa grundläggande krav och dessutom har godkända resultat på samtliga moment (tentor och diplomarbete) får du ett diplom som styrker din kompetens. Diplomeringen innebär således att du genomgått utbildningen med godkända resultat och visat att du tillgodogjort dig utbildningens syfte.

Litteratur och material

Du får tillgång till lärarens presentationer samt kursuppgifter.

Kursavgift och betalning

Betalning av kursavgiften hanteras i sin helhet av Folkuniversitetet och faktura skickas ut i samband med kursstarten på hela kursavgiften. Det finns möjlighet att delbetala kursavgiften upp till 8 gånger under utbildningens gång. För mer information gällande delbetalning kontakta Roger Josefsson via mail roger.josefsson@folkuniversitetet eller telefon 08-55094934. 

Avbokning

Se här för avbokningsregler och anmälningsvillkorDet är av största vikt att varje deltagare läser dessa. Vid frågor kontakta kundservice eller ämnes ansvarig. Avbokning av kursen görs till Folkuniversitetet.

Kursledare

Dominic Chabo

Har du frågor?

Kontakta Folkuniversitetet i Södertälje

info.sodertalje@folkuniversitetet.se

Kursperiod
6 mar 2025 - 2 okt 2025
Torsdag
Antal tillfällen
23
Första tillfället
tor 6 mar 2025 kl 18:00-21:00
  • tor 13 mar 2025 kl 18:00 - 21:00
  • tor 20 mar 2025 kl 18:00 - 21:00
  • tor 27 mar 2025 kl 18:00 - 21:00
  • tor 3 apr 2025 kl 18:00 - 21:00
  • tor 10 apr 2025 kl 18:00 - 21:00
  • tor 17 apr 2025 kl 18:00 - 21:00
  • tor 24 apr 2025 kl 18:00 - 21:00
  • tor 1 maj 2025 kl 18:00 - 21:00
  • tor 8 maj 2025 kl 18:00 - 21:00
  • tor 15 maj 2025 kl 18:00 - 21:00
  • tor 22 maj 2025 kl 18:00 - 21:00
  • tor 29 maj 2025 kl 18:00 - 21:00
  • tor 5 jun 2025 kl 18:00 - 21:00
  • tor 12 jun 2025 kl 18:00 - 21:00
  • tor 14 aug 2025 kl 18:00 - 21:00
  • tor 21 aug 2025 kl 18:00 - 21:00
  • tor 28 aug 2025 kl 18:00 - 21:00
  • tor 4 sep 2025 kl 18:00 - 21:00
  • tor 11 sep 2025 kl 18:00 - 21:00
  • tor 18 sep 2025 kl 18:00 - 21:00
  • tor 25 sep 2025 kl 18:00 - 21:00
  • tor 2 okt 2025 kl 18:00 - 21:00
Studietimmar
92
Kurs-ID
120988
Pris
22000 kr