Förkunskaper
Inga förkunskaper.
Detta är inte en kurs för dig som har mål att bli coach. Kursen vänder sig till dig som vill få fördjupande kunskap i samtalsstöd.
Kursinnehåll
Kursen innehåller 5 olika moduler.
Introduktion till Samtalsstöd
•Menti: ”samtalsstödjare”? ”vad i slut av kursen?” ”erfarenhet?”
• Definition och Syfte: Förklara vad samtalsstöd innebär och dess betydelse. Även skillnaden mot coaching (mer mål/drivande)
• Roll och Ansvar: Klargör samtalsstödjarens roll och ansvar.
• Etiska Principer: Diskutera viktiga etiska principer inom samtalsstöd.
o Konfidentialitet och sekretess: All information som delas av klienten förblir konfidentiell och delas inte delas med andra utan klientens samtycke, förutom i situationer där det finns en skyldighet att rapportera, t.ex. om det finns risk för skada för klienten eller andra.
o Autonomi: Respektera klientens rätt – och förmåga – att fatta sina egna beslut och att inte försöka påtvinga dina egna åsikter eller värderingar på dem.
o Rättvisa och respekt: Behandla alla klienter lika och att undvika diskriminering eller favorisering baserat på kön, ålder, ras, religion, sexuell läggning eller andra faktorer.
o Integritet: Det handlar om att vara ärlig, uppriktig och att agera på ett sätt som är förenligt med dina värderingar och yrkesstandarder.
o Gränser och dualitet: Upprätthålla tydliga gränser mellan din professionella och personliga roll och att undvika att bli för involverad känslomässigt med klienten.
Grundläggande Kommunikationstekniker
• Aktivt Lyssnande: Tekniker för aktivt lyssnande och empati.
• Öppna och Stängda Frågor: Förklara skillnaden och när man bör använda respektive typ.
• Olika kanaler/sinnen • Icke-verbal Kommunikation: Betona vikten av kroppsspråk, ögonkontakt och andra icke-verbala signaler.
• Upprepa exakt samma ord (ingen omskrivning/filtreras)
Bygga Förtroende – Nyckeln till äkta samtal
• Relationer: Grunden för äkta samtal är trygghet
• Tillit och Respekt: Betona vikten av att visa respekt och bygga tillit.
• Lyssna utan dömande: gå bortom rätt/fel, nyfikenhet! ”Om jag var du hade jag gjort/sagt/känt på samma sätt.” (Per definition alltid sant!) • Dramatriangeln – tre personlighetstyper/-beteenden att identifiera (även i oss själva).
Hantering av Känslor & guidning/stöd
• Empati och Sympati: Skillnader. Visar empati på ett effektivt sätt.
• Hantering av Egen Stress: Strategier för att hantera sina egna känslor och stress.
• Etiologi <-> Teleologi (orsak/verkan <-> syfte/vinst)
• Let it flow and let it go – surrender (modell)
• Inte sympatideppa.
• Guida, inte Styra: Hur hjälpa någon att komma fram till sina egna lösningar utan att föreslå konkret. Ledande frågor
• Rotdagar - modell
• En känsla kan leda till tusentals tankar (modell) • Mantras för obehagliga upplevelser (verktyg)
Bra att veta
För att delta i kursen behöver du tillgång till kamera och mikrofon under lektionen. Innan kursen startar får du länk till online-lektionen till din e-post som du angett vid anmälan.
Kursledare
Sven-Alex Trygg, existentiell coach och lärare.
En före detta biträdande jurist som för 25 år sedan genomgick en livsomvälvande kris. Efter att ha sålt allt han ägde och tillbringat några månader i en stuga i skogen, återvände han med insikter om livet och likheterna mellan våra liv och naturliga processer. Han är NLP-Master och har jobbat med coaching och stödjande samtal i drygt 20 år.
Kursledare
Sven-Alex Trygg Dalarna
Sven-Alex arbetar med vårt arbetsmarknadsuppdrag Rusta och Matcha. Han hoppar även in som lärare i några av våra yh-utbildningar.
Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Västerås