Under kursen får du ta del av konkreta tips, smarta knep och enkla modeller. Teori varvas med praktiska övningar. Du bygger upp en verktygslåda full med verktyg som hjälper dig att skriva säljande texter för webben, sociala medier och trycksaker (som broschyrer och affischer). Kursens fokus är att utveckla ett skrivande som väcker känslor, inspirerar och når resultat.
För vem?
Marknadsförare, egen företagare eller skrivintresserad - kursen passar dig som vill utveckla dina skrivkunskaper, oavsett om du redan skriver i jobbet eller vill påbörja en skribentkarriär. Du som går kursen får de rätta verktygen för att kunna ta ditt skrivande till nästa nivå.
Förkunskaper
Inga särskilda förkunskaper.
Mål
Efter kursens slut har du fått grundläggande förståelse, verktyg och en tränad skribentröst för att kunna skriva olika sorters texter för olika sorters varumärken och kanaler.
Innehåll
- Så skapar du förtroende genom text
- Knep för att skriva en text som uppnår det du vill
- Modeller för att effektivisera budskap
- Vikten av att förstå din målgrupp
- Vinkla budskapen - att skriva för olika målgrupper, mål och syften
- Så anpassar du texter för olika kanaler och format
- Konkreta tips för att skriva rubriker
- Hitta rätt tonalitet
- Konverteringskedjan – från bokstäver till köp
- Content marketing och storytelling
- Att arbeta med kommunikationskoncept
- Koka ner och vässa en text
Kursmaterial
Lärarens material.
Kursform
Kursen ges i realtid via Zoom där du möter läraren och de andra deltagarna varje kurstillfälle. Max 10 deltagare. Teoretiska genomgångar blandat med praktiska uppgifter. Du behöver tillgång till en dator med stabil internetuppkoppling och kamera samt mikrofon och högtalare.
Delbetalning möjlig
Du kan välja mellan att betala kursavgiften i förväg eller att delbetala. När du påbörjat bokningsprocessen på webben ser du vilka betalningsalternativ som finns, innan du slutför bokningen.
Tidigare deltagare säger:
"Mycket bra information och en väldigt lärorik kurs. Pdf:er som vi fick behålla med många bra tips."
"Strukturerat innehåll varje tillfälle samt utskick av material. Lätt att gå tillbaka och återanvända."
"Duktig och kunnig lärare i ämnet och fint material!"
Kursledare
Sofie Schweinebarth
Sofie Schweinebarth är copywriter och editor in chief. Hon har över tio års erfarenhet av arbete med kommunikation, copywriting och redaktionellt arbete med bland annat Mathem som arbetsgivare. Sofie är ny på Folkuniversitetet, men inte ny som utbildare. Hon började sin karriär som lärare med språkinriktning.
Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Stockholm