För vem?
Du har läst copywriting tidigare och/eller skriver säljande texter i ditt arbete. Kursen passar dig som är egenföretagare, marknadsförare, kommunikatör eller liknande – och vill bli en mer övertygande skribent.
Förkunskaper
Denna kurs passar dig som gått en grundkurs i copywriting eller har motsvarande förkunskaper.
Mål
Kursen ger dig fördjupad kunskap och praktisk övning i hantverket. Du får möjlighet att reflektera över ditt skrivande och individuell hjälp att komma vidare i din skrivutveckling. Efter avslutad kurs förväntas du ha både insikt och verktyg för att skriva tydligare och mer anpassat med högre genomslagskraft.
Innehåll
• Lektion 1: Trimma och vässa en text.
Vi går igenom hur du skalar bort överflödiga ord, gör meningar slagkraftiga och skapar en text som är både engagerande och effektiv.
• Lektion 2: Anpassa dina texter efter kanal och målgrupp.
Lär dig hur du kan förändra tonen, stilen och upplägget på dina texter. Vi kikar närmare på texter som skrivs för sociala medier, nyhetsbrev och webb.
• Lektion 3: Utveckla ditt skrivande med AI och storytelling.
Utforska verktyg och metoder för att använda AI som en sparringpartner i ditt skrivande – från att generera idéer till att hitta rätt tonalitet. Du får också tips hur du befolkar dina texter med hjälp av storytelling.
• Lektion 4: Få individuell feedback på en säljande text.
Du får en skrivuppgift som du utför på egen hand mellan den tredje och fjärde lektionen. Den ska skickas till läraren inom 10 dagar och uppskattas ta 2 till 4 timmar att genomföra.
Kursmaterial
Lärarens material.
Kursform
Kursen genomförs på distans med tre gruppträffar på 1,5 timme vardera och ett individuellt möte på 20 minuter med kursledaren där du får feedback på en skrivuppgift. Feedbacksmötet sker online två veckor efter sista gruppträffen (10/4). Du behöver tillgång till en dator med stabil internetuppkoppling och kamera samt mikrofon och högtalare. Kursen ges via Zoom.
Delbetalning möjlig
Du kan välja mellan att betala kursavgiften i förväg eller att delbetala. När du påbörjat bokningsprocessen på webben ser du vilka betalningsalternativ som finns, innan du slutför bokningen.
Tidigare deltagare från grundkursen i copywriting med samma lärare säger:
"Mycket bra information och en väldigt lärorik kurs. Pdf:er som vi fick behålla med många bra tips."
"Strukturerat innehåll varje tillfälle samt utskick av material. Lätt att gå tillbaka och återanvända."
"Duktig och kunnig lärare i ämnet och fint material!"
Kursledare
Sofie Schweinebarth
Sofie Schweinebarth är copywriter och editor in chief. Hon har 15 års erfarenhet av textproduktion och marknadsföring med kunder som till exempel Mathem och Arctic Center of Energy. Hennes tidigare arbete som lärare med språkinriktning har gett henne en stark språklig och pedagogisk grund.
Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Stockholm