Under kursen får du ta del av konkreta tips, smarta knep och enkla modeller. Teori varvas med praktiska övningar. Du bygger upp en verktygslåda full med verktyg som hjälper dig att skriva säljande texter för webben, sociala medier och trycksaker (som broschyrer och affischer). Kursens fokus är att utveckla ett skrivande som väcker känslor, inspirerar och når resultat.
För vem?
Marknadsförare, egen företagare eller skrivintresserad - kursen passar dig som vill utveckla dina skrivkunskaper, oavsett om du redan skriver i jobbet eller vill påbörja en skribentkarriär. Du som går kursen får de rätta verktygen för att kunna ta ditt skrivande till nästa nivå.
Förkunskaper
Inga särskilda förkunskaper.
Mål
Efter kursens slut har du fått grundläggande förståelse, verktyg och en tränad skribentröst för att kunna skriva olika sorters texter för olika sorters varumärken och kanaler.
Innehåll
- Så skapar du förtroende genom text
- Knep för att skriva en text som uppnår det du vill
- Modeller för att effektivisera budskap
- Vikten av att förstå din målgrupp
- Vinkla budskapen - att skriva för olika målgrupper, mål och syften
- Så anpassar du texter för olika kanaler och format
- Konkreta tips för att skriva rubriker
- Hitta rätt tonalitet
- Konverteringskedjan – från bokstäver till köp
- Content marketing och storytelling
- Att arbeta med kommunikationskoncept
- Koka ner och vässa en text
Kursmaterial
Lärarens material.
Kursform
Teoretiska genomgångar blandat med praktiska uppgifter.
Delbetalning möjlig
Du kan välja mellan att betala kursavgiften i förväg eller att delbetala. När du påbörjat bokningsprocessen på webben ser du vilka betalningsalternativ som finns, innan du slutför bokningen.
Tidigare deltagare säger:
"Mycket bra information och en väldigt lärorik kurs. Pdf:er som vi fick behålla med många bra tips."
"Strukturerat innehåll varje tillfälle samt utskick av material. Lätt att gå tillbaka och återanvända."
"Duktig och kunnig lärare i ämnet och fint material!"
Kursledare
Sofie Schweinebarth
Sofie Schweinebarth är copywriter och editor in chief. Hon har 15 års erfarenhet av textproduktion och marknadsföring med kunder som till exempel Mathem och Arctic Center of Energy. Hennes tidigare arbete som lärare med språkinriktning har gett henne en stark språklig och pedagogisk grund.
Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Stockholm