Moderna drottningar – moderna drottningroller?

Plats Borås

Under 1900-talet kom nya moderna kvinnoroller och ideal. Vad händer med de traditionella drottningrollerna i mötet med det nya moderna, självständig och förändringsbenägna kvinnoidealet? Hur skiljer sig rollerna mellan drottningarna?

Boka nu

Kursen Moderna drottningar – moderna drottningroller? behandlar två drottningar och två tilltänkta drottninggemåler.

• Kronprinsessan Margareta & drottning Louise – hustrur till Gustaf VI Adolf.
  • Prinsessan Sibylla, hustru till Gustaf VI Adolfs och Margaretas son, arvprins Gustaf Adolf
  • Drottning Silvia, gift med Carl XVI Gustaf.

De ideala och traditionella drottningrollerna har varit samma i nästan 1000 år. Kursen berättar om hur drottningarnas liv, funktioner och roller beskrivs och förändras i veckopressen under 1900-talet.

Hur förändras veckopressens rapporteringar av drottningrollerna? Hur förändras medias relation till kungahuset under 1900-talet? Blir kungligheterna kändisar? Hur arbetar en historiker med veckopress som källmaterial?

Kursens upplägg
Tanken är att diskutera två drottningar per lektion och i den sista lektionen sammanfattar vi, diskuterar och analyserar de fyra drottningarnas liv, roller och funktioner samt eventuell förändring under 1900-talet. Förhoppningen är att kursen ska vara en kombination av föreläsning, diskussion och praktiska exempel att tolka källmaterialet veckopress. I kursen kommer forskning möta kursdeltagarnas intressen, perspektiv och erfarenheter i spännande och givande samtal och kunskapsutbyten.

Kursens mål
● Lära känna fyra drottningar/tilltänkta drottninggemålers liv, roller och funktioner.
● Få ökad förståelse för hur ett nytt och modernt kvinnoideal påverkade de traditionella drottningrollerna och kvinnorollerna.
● Lära sig mer om hur kungligheterna/kungahuset samspelar med veckopressen under 1900-talet. Blir kungligheterna kändisar?
● Läsa och tolka källmaterial som en historiker med praktiska exempel från 1900-talets veckopress som jag använt i min forskning.

För att nå dessa mål kommer diskussion och reflektion vara centrala delar i kursens utformning.

Kursledare Linnea Sandin har en masterexamen i historia och kandidatexamen i kulturarv. Hon har i hela sitt liv varit intresserad av kungligheter och hennes favoritkungligheter är drottning Kristina, drottning Louise, kronprinsessan Margareta och kung Gustaf VI Adolf.

Kursledare

Linnea Sandin