Föreläsningsserie Egyptens historia - Pyramidåldern - Distans Live

Plats Distans

En föreläsningsserie om det forntida Egypten.

Boka nu

Målgrupp
Allmänintresserade som vill lära sig mer om det forntida Egypten. Serien är ett komplement till Folkuniversitetets kurser i hieroglyfskrift men föreläsningarna kan också följas av deltagare utan särskilda förkunskaper.

Syfte
Kunskap om det forntida Egyptens historia möjliggör en djupare förståelse av den faraoniska kulturen och det kulturarv som bevarats till våra dagar.

Mål
Grundläggande förståelse av den historiska utvecklingen under den första delen av det Gamla riket (ca 2800-2500 fvt) och de monument som hör till tidsperioden.

Beskrivning/innehåll

Den fornegyptiska civilisationen uppkom för ungefär fem tusen år sedan och varade ända in i Romarrikets dagar. De grundläggande dragen i den faraoniska kulturen, dess föreställningar, konst och statsskick bestod i över tre tusen år, samtidigt som vi också ser en tydlig historisk utveckling påverkad av förändringar i politik, religion och klimat genom årtusendena.

Den här terminen tittar vi närmare på den tidsperiod som brukar kallas Pyramidåldern. Kungamakten under de tredje och fjärde dynastierna har efterlämnat enorma monument som vittnar om religiösa föreställningar kring härskarens roll och livet efter detta. Pyramiderna visar också på avancerad kunskap om råmaterial, arkitektur, logistik och storskalig administration, vilket i sin tur avspeglar en starkt sammanhållen stat med omfattande resurser.

Arbetssätt
Föreläsningar av kursledaren med utrymme för frågor och diskussion med deltagarna. Kursen ges genom videomötesverktyget Zoom.

Rekommenderad läsning
För en allmän introduktion till det gamla Egypten rekommenderas: Egypten: Faraonernas värld av Regine Schulz och Mattias Seidel (redaktörer) [översättning från tyska: Thomas Grundberg]. Boken finns i flera utgåvor och format och är lätt att hitta billigt på andrahandsmarknaden. Föreläsaren skickar ut kompletterande lästips under seriens gång (obs! texterna är till stora delar på engelska).

Kursupplägg
Antal sammankomster/träffar: 4  (à 1h 45min inkl. kort paus)

Antal studietimmar: 8

Datum: 04/09; 02/10; 30/10; 27/11.
Tid: onsdagar 18.00–19.45 (inkl. kort paus)

Kursledare

Carolin Johansson