Historia och kulturhistoria

Plats Göteborg

Under fem tillfällen berättas och diskuteras historia och kulturhistoria, från antiken till idag. Politiska och ekonomiska perspektiv relateras till kultur- och samhällshistoria.

Boka nu

Nyfiken på varför samhället ser ut som det gör? Var med och utforska historia, kulturliv och civilisationsprocess från antiken och framåt!

Mål

Målsättningen är att kursen kan väcka eller fördjupa ett historiskt intresse och ge nya kunskaper.

Målgrupp

Alla är välkomna – kanske inte minst du som minns historieundervisningen från skolan som oinspirerande eller som hade svårt att se syftet med alla namn och årtal. Inga förkunskaper krävs.

Innehåll och arbetssätt

Kursen genomförs i ett kronologiskt förlopp och tar sin början i antiken.
Medeltid, renässans och tidigmoderna statsbildningar, religionskrig, barock och upplysningstid, 1700-talets politiska revolutioner, romantik, samt industrialisering och moderniseringsprocesser under 1800- och 1900-talet ingår i innehållet. Fokus är långa linjer och förklarande samband. Belysande exempel ges kontinuerligt. Föreläsningarna varvas med exempel från konst, musik och litteratur, diskussioner i smågrupper och praktiska övningar.

Teoretiska genomgångar varvas med diskussioner.

Litteratur/material

Träffarna hålls med stöd av power-point och musikexempel som kan delas ut vid intresse. Ingen speciell litteratur behövs för att följa kursen.

Hanna Bendz

-Att förklara samband och koppla ihop olika ämnesområden med varandra är en drivkraft i min verksamhet och kunskapande.

Hanna Bendz är cellist, utbildad vid musikhögskolorna i Köpenhamn och Göteborg, och arbetar som frilansmusiker och körledare. Hon har kandidatexamina i historia och konstvetenskap och masterexamen i idéhistoria. Hon är också diplomerad samtalsterapeut och gör för närvarande en kompletterande pedagogisk utbildning till gymnasielärare vid Karlstads universitet.

- Som musiker rör jag mig inom många olika genrer, med olika arbetsuppgifter och ingår i skilda musikaliska sammanhang. Även mina akademiska arbeten och mitt samhällsintresse kretsar ofta kring möjligheter och utmaningar i att sammanfoga olika fält och perspektiv. Under pandemiåret har jag skrivit en masteruppsats och en teaterföreställning om Alice Tegnér som kommer att sättas upp på Göteborgs stadsteater hösten 2021.

På fritiden är Hanna gärna ute och seglar eller tar en löptur i skogen.

Hanna Bendz

Har du frågor?