Hällristningarnas värld

Plats Göteborg

Johan Ling berättar om ett gåtfullt svenskt kulturarv som väcker både turisters och forskares fantasi. Välkommen in i hällristningarnas sällsamt främmande värld!

Finns det något svenskt kulturarv som väckt turisters och forskares fantasi på samma sätt som hällristningarna från bronsåldern? Fortfarande görs fynd i landskapet som väcker nya frågor och öppnar för fler perspektiv. Somligt vet vi, somligt har vi svårare att förstå, men frågorna väcker nyfikenhet oavsett: Vem eller vilka högg in bilderna på hällarna? Hur såg omgivningen ut? Hur daterar man hällristningar? Varför gjordes de flesta under bronsåldern? Vad betyder de båtar, krigare, fotsulor, skålgropar och människor med fågelhuvuden och de övriga 20 000 motiven vi ser?

Johan Ling har ägnat sin forskningsgärning åt dessa gåtor. Han tar oss med på en resa från Ångermanland ned till Skåne och upp längs västkusten till världsarvet i Tanum och berättar om de viktiga fyndplatserna, hur vi hittar dit och vad vi kan se.

Välkommen in i en sällsamt främmande värld – hällristningarnas värld!

Medverkande

Johan Ling, professor i arkeologi, Göteborgs universitet. Aktuell med boken "Hällristningarnas värld" (Natur & Kultur).

Folkuniversitetet, Norra Allégatan 6

Övrig information

Fri entré. Begränsat antal platser. Ingen föranmälan.

Föreläsningen arrangeras med stöd från Folkuniversitetsföreningen.

Foto: Gunnar Jönsson/Göteborgs universitet

Har du frågor?