Föreläsning Vasaborgarna: kungliga byggen som befäste statsmakten

Plats Linköping

Nu är det dags för en ny föreläsning med vår populära forskare Erik Petterson känd från "Historien om Sverige" och podden P3 Historia. Denna gång handlar det om den nordiska unionens sista 50 dramatiska år.

Innehåll

I många städer från Kalmar upp till Gävle och även i nuvarande Finland med Åbo ståtar ännu fästningar från 1500-talet, ofta kallade Vasaborgar. De hade ofta en tidigare grund men byggdes om kraftigt för att uppfylla de krav på lyx och försvar på ett sätt som gör att de fortfarande, femhundra år senare, dominerar städerna och ofta är ett kännetecken för staden.

Den här föreläsningen handlar om de här kungliga byggena, startade av Gustav Vasa och fullföljda av hans söner, som blev kungamaktens fästen när statsmakten utvidgades och omformades både gentemot omvärlden och inåt riket. De var bostäder, byggarbetsplatser, gav kulturella impulser och huserade det ständigt kringresande hovet, som ofta uppehöll sig långa tider på Vasaborgarna.

Praktiska detaljer

Plats: Linköpings Slotts och domkyrkomuseum. Karl den IX.s sal

Entréavgift 120 kr/ person. Betalning och anmälan sker på museet.

Föreläsningen sker i samverkan mellan Folkuniversitetet och Linköpings  Slott och domkyrkomuseum. Föreläsningen ges med stöd av Folkuniversitetsföreningen.

Har du frågor?

Kontakta Folkuniversitetet i Linköping