Dreyfusaffären - historiens största rättsskanda

Plats Växjö

Föreläsare: Andreas Marklund, doktor i historia. Andreas Marklund är historiker, för närvarande vid Lunds universitet. I sin forskning har han på senare år fördjupat sig i kommunikationsteknologiernas historia, bland annat med fokus på hemlig, statlig övervakning i Norden och Europa från 1500-talet till i dag.

I oktober 1894 blev den franska officeren Alfred Dreyfus fängslad på order av sin överordnade, anklagad för att ha sålt militära hemligheter till Frankrikes ärkefiende Tyskland. Efter en summarisk rättegång skickades han till den bistra Djävulsön där han gömdes undan i ett specialkonstruerat enmansfängelse.

Snart gjorde chefen för den franska underrättelsetjänsten emmelertid en upptäckt som tydde på att den verklige spionen fortfarande var aktiv - och att mannen på Djävulesön var oskyldigt dömd.

Föreläsningen handlar om detta laddade spiondrama i hjärtat av Frankrike uner la belle époque. Det började med några hopskrynklade papperslappar i en tysk papperskorg, men utvecklades till ett av världshistoriens grövsta och alra mest omdebatterade justitiemord - och till en politisk skandal, som ständigt förgrenade sig i nya förvecklingar och pinsamma avslöjanden, och var nära att slita det franska samhället itu.

Avgift: 100kr, betalas till Senioruniversitetet Växjö

Har du frågor?