Visby historia

Plats Visby

Visby den medeltida staden. Visby var en smältdegel av olika språk och nationaliteter. Staden bestod av stenhus och kyrkor. Vi besöker några av de spännande gömda rum som finns kvar av Medeltidsstaden.

Boka nu

Målet är att få en grund i historiekunskaper kring Visbys historia.

Inga förkunskaper krävs.

Kursupplägg

Första kurstillfället - Strandgatan – Tusen år av Visbys historia

Välkomna till en resa i tiden, en vandring genom tusen år. Vi ska gå en historisk promenad längs Strandgatan och den gamla hamnens omgivningar. Här har människor levt, arbetat och dött i över tusen år. Samling utanför Fornsalen på Strandgatan 14 kl. 17.00.

Andra kurstillfället - Skuggsidan av Visby - Brott och straff

Här får vi genom gränder och torg möta personöden och dramatiska händelser, på en vandring som avslutas med att vi går in i det mytomspunna och skräckinjagande gamla fängelset Kajsarn. Samling Stora Torget i Visby, utanför S:ta Karins ruin kl. 17.00.

Tredje kurstillfället - Ruinvandring

Följ med på en vandring i några av Visbys vackra och historiskt intressanta medeltida kyrkoruiner. Vi besöker S:t Karin, S:t Lars och Helge And (med reservation för ändringar). Samling utanför Fornsalen på Strandgatan 14 kl. 17.00.

Fjärde kurstillfället - Ringmursvandring

Vi går runt valda delar av ringmuren. På denna vandring behandlas viktiga delar av Visbys och Gotlands historia, både via konstruktion, omständigheter och människors konflikter och samarbeten. Samling utanför Österport i Visby kl. 17.00

Bra att veta

Varje kurstillfälle är 1,5 timme och består av en stadsvandring. Kläder efter väder. Kursledare är pedagog ifrån Gotlands Museum.

Jeremy Hardy

Har du frågor?